ElkeDagBeter

“Welbevinden staat voorop”

Jorie Akkermans, directeur Van Neynsel

In gesprek met succesvolle leiders, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is lukt deze ondernemers ook in het bedrijfsleven. Deze keer Jorie Akkermans, directeur van ouderenzorgorganisatie Van Neynsel in ‘s-Hertogenbosch.

Laat je zorghart spreken

“Jarenlang hebben we protocollen gevolgd en waren we vooral taakgericht georganiseerd waarbij onze mensen  deden wat moest. Van wie dat moest was soms zelfs onduidelijk. Sommige medewerkers zijn daardoor ‘bang’ geworden om hun zorghart te laten spreken. We zitten nu bij van Neynsel in een overgang naar een andere manier van werken om ‘Van zorg naar welbevinden’ te komen.”

De juiste mix van mensen zorgt voor dynamiek

“We zijn druk bezig om een divers team, verschillend in deskundigheid, op de werkvloer te krijgen. Daarom kiezen we steeds vaker voor zij-instromers, medewerkers uit een andere branche, omdat zij een andere energie, andere ervaring hebben. We willen bijvoorbeeld heel graag mensen uit de horeca of dienstverlening aannemen, juist omdat zij bekend zijn met gastvrijheid. Wij zijn vrij uniek in deze manier van rekruten in de zorg. Talentvolle mensen met een warm zorghart mogen bij ons drie maanden komen snuffelen om te kijken of het iets voor hen is en daarna kunnen wij ze de juiste opleiding bieden. Dit vinden onze meer traditionele zorgmedewerkers soms lastig en dat begrijp ik, maar wij geloven dat een juiste mix van type mensen en achtergronden zorgt voor een betere dynamiek en een goed resultaat. Natuurlijk hebben we ons te houden aan de kwaliteitseisen uit wet- en regelgeving maar het een sluit het ander niet uit.”

Tips van Jorie

#1 Zorg voor een fijne dag

Bij van Neynsel streven we ernaar om de bewoner een fijne dag te bezorgen. Dat het medisch domein van zorgverlening goed geborgd is, is vanzelfsprekend.  Kennis over het sociale en psychologische domein zijn belangrijk om betere kwaliteit te kunnen creëren. Het kan namelijk zijn dat een bewoner zich de ene dag anders voelt en gedraagt dan de andere dag. Dat betekent  dat wij onszelf, als zorgverleners, moeten aanpassen, flexibel moeten zijn. Hierin moeten wij onze medewerkers meenemen. Onze visie is tot op handelingsniveau concreet gemaakt en we zijn onze medewerkers inclusief ondersteunde diensten, vrijwilligers en ook de naasten van onze bewoners aan het trainen en scholen.

#2 Maak de visie concreet

De zorg barst van de plannen. Om al deze plannen in lijn te brengen met onze visie “van zorg naar welbevinden” moeten we goede focus  houden. Hiervoor hebben we meerdere jaren uitgetrokken. Samen moeten we uitzoeken wat dit betekent voor de werkvloer, onze mensen en voor onze nu nog medisch ingerichte systemen. We moedigen onze medewerkers aan om ook met ideeën voor ‘welbevinden’ te komen, want zij zijn tenslotte degene die het gaan uitvoeren. Als medewerkers geen werkplezier beleven dan houden ze het namelijk niet vol. Gelukkige medewerkers, gelukkige bewoners, dat is ons streven.

#3 Ben open en transparant

Het oude denken van analyses maken met uitgewerkte plannen, is soms nodig maar ook vaker niet dan wel. Soms hoef je juist niet uren te analyseren waarom iets misgaat en bij wie, omdat je gewoon weet hoe het wel moet. Terug uit denken, van resultaat naar things to do om daar te komen. We verwachten van onze medewerkers dat ze transparant en open zijn naar de bewoners. Dat betekent dat ik er zelf ook zo in moet staan. Open, vertrouwen geven en er zijn als ze me nodig hebben. Het gaat dus niet alleen om het welbevinden van onze bewoners, maar ook van onze medewerkers! We hebben een mooie club van 950 medewerkers en 400 vrijwilligers die gefocust moeten zijn, maar die zeker ook een prettige werksfeer moeten ervaren.

Ben jij net als Jorie gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten!saskia@hellonewday.nl of 06-34894936.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.