ElkeDagBeter
“Welbevinden staat voorop”
Jorie Akkermans, directeur Van Neynsel
In gesprek met succesvolle leiders, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is lukt deze ondernemers ook in het bedrijfsleven. Deze keer Jorie Akkermans, directeur van ouderenzorgorganisatie Van Neynsel in ‘s-Hertogenbosch.
Laat je zorghart spreken
“Jarenlang hebben we protocollen gevolgd en waren we vooral taakgericht georganiseerd waarbij onze mensen deden wat moest. Van wie dat moest was soms zelfs onduidelijk. Sommige medewerkers zijn daardoor ‘bang’ geworden om hun zorghart te laten spreken. We zitten nu bij van Neynsel in een overgang naar een andere manier van werken om ‘Van zorg naar welbevinden’ te komen.”
De juiste mix van mensen zorgt voor dynamiek
“We zijn druk bezig om een divers team, verschillend in deskundigheid, op de werkvloer te krijgen. Daarom kiezen we steeds vaker voor zij-instromers, medewerkers uit een andere branche, omdat zij een andere energie, andere ervaring hebben. We willen bijvoorbeeld heel graag mensen uit de horeca of dienstverlening aannemen, juist omdat zij bekend zijn met gastvrijheid. Wij zijn vrij uniek in deze manier van rekruten in de zorg. Talentvolle mensen met een warm zorghart mogen bij ons drie maanden komen snuffelen om te kijken of het iets voor hen is en daarna kunnen wij ze de juiste opleiding bieden. Dit vinden onze meer traditionele zorgmedewerkers soms lastig en dat begrijp ik, maar wij geloven dat een juiste mix van type mensen en achtergronden zorgt voor een betere dynamiek en een goed resultaat. Natuurlijk hebben we ons te houden aan de kwaliteitseisen uit wet- en regelgeving maar het een sluit het ander niet uit.”
Tips van Jorie
#1 Zorg voor een fijne dag
Bij van Neynsel streven we ernaar om de bewoner een fijne dag te bezorgen. Dat het medisch domein van zorgverlening goed geborgd is, is vanzelfsprekend. Kennis over het sociale en psychologische domein zijn belangrijk om betere kwaliteit te kunnen creëren. Het kan namelijk zijn dat een bewoner zich de ene dag anders voelt en gedraagt dan de andere dag. Dat betekent dat wij onszelf, als zorgverleners, moeten aanpassen, flexibel moeten zijn. Hierin moeten wij onze medewerkers meenemen. Onze visie is tot op handelingsniveau concreet gemaakt en we zijn onze medewerkers inclusief ondersteunde diensten, vrijwilligers en ook de naasten van onze bewoners aan het trainen en scholen.
#2 Maak de visie concreet
De zorg barst van de plannen. Om al deze plannen in lijn te brengen met onze visie “van zorg naar welbevinden” moeten we goede focus houden. Hiervoor hebben we meerdere jaren uitgetrokken. Samen moeten we uitzoeken wat dit betekent voor de werkvloer, onze mensen en voor onze nu nog medisch ingerichte systemen. We moedigen onze medewerkers aan om ook met ideeën voor ‘welbevinden’ te komen, want zij zijn tenslotte degene die het gaan uitvoeren. Als medewerkers geen werkplezier beleven dan houden ze het namelijk niet vol. Gelukkige medewerkers, gelukkige bewoners, dat is ons streven.
#3 Ben open en transparant
Het oude denken van analyses maken met uitgewerkte plannen, is soms nodig maar ook vaker niet dan wel. Soms hoef je juist niet uren te analyseren waarom iets misgaat en bij wie, omdat je gewoon weet hoe het wel moet. Terug uit denken, van resultaat naar things to do om daar te komen. We verwachten van onze medewerkers dat ze transparant en open zijn naar de bewoners. Dat betekent dat ik er zelf ook zo in moet staan. Open, vertrouwen geven en er zijn als ze me nodig hebben. Het gaat dus niet alleen om het welbevinden van onze bewoners, maar ook van onze medewerkers! We hebben een mooie club van 950 medewerkers en 400 vrijwilligers die gefocust moeten zijn, maar die zeker ook een prettige werksfeer moeten ervaren.
Ben jij net als Jorie gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten!saskia@hellonewday.nl of 06-34894936.