Het innovatiewoordenboek
Wat zijn search breadth en search depth?
De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. In deze editie gaan we in op search breadth en search depth.
En dan nu in het Nederlands…
Als je wilt innoveren, kun je grofweg zoeken naar inspiratie en kennis op twee manieren: door in de breedte te kijken buiten je eigen bedrijf en branche, of door binnen je huidige omgeving verder de diepte in te gaan. De eerste methode staat in de wetenschap bekend als search breadth, de tweede als search depth.
Wat houdt het in?
Search breadth en search depth laten zich het beste vergelijken met schatzoeken. Bij search depth maak je de kuil waarin je je al bevindt dieper, in de hoop daar een nieuwe schat te vinden. Je gaat in je bestaande context op zoek naar nieuwe en meer diepgaande expertise. Dat doe je bijvoorbeeld door vakbeurzen te bezoeken of te luisteren naar experts in je vakgebied.
Bij search breadth loop je eerst naar een ander punt op de schatkaart, om daar vervolgens een gat te graven. Tijdens je wandeling over de schatkaart kom je andere mensen, bedrijven en branches tegen. Overal herken je patronen in de manier waarop deze personen of organisaties innoveren. Kom je iets tegen wat interessant is voor jouw bedrijf, dan ga je op dat punt de diepte in. Zo doe je nieuwe kennis op die je later kunt toepassen in je eigen vakgebied.
Als voorbeeld kun je denken aan nanotechnologie. Wil je die nog kleiner, sneller of efficiënter maken, dan zoek je in de diepte naar de oplossing. Is je doel om nanotechnologie te vervangen door iets anders met betere eigenschappen, dan zoek je in de breedte. Misschien kan een biologische stof hetzelfde, terwijl het beter is voor het milieu. Door te zoeken in andere branches die hier al ervaring mee hebben, vind je wellicht een oplossing die je zelf kunt toepassen.
.
In de praktijk
Search breadth en search depth bestaan soms los van elkaar, maar gaan vaak ook samen als je innoveert. In onze praktijk komen we de volgende voorbeelden tegen:
De innovatietafel is een netwerk van 10 tot 15 ondernemers uit dezelfde regio. Elk kwartaal komen ze samen om elkaar te helpen met een vraagstuk. Hun expertises zijn heel divers: notarissen, autohandelaars, juristen en varkensboeren zitten samen aan tafel. Toch vinden ze in de uitdagingen van hun bedrijf veel overeenkomsten. Door hun eigen ervaring te delen en parallellen te vinden, helpen ze elkaar en gaat ieder met een eigen inzicht weer van tafel.
Netwerk Duurzaam ’s-Hertogenbosch
Dit netwerk brengt alle mensen en bedrijven uit de regio Den Bosch die bezig zijn met duurzaamheid samen. Ze gaan de diepte in door te praten over alles wat duurzaam is. Tegelijkertijd zoeken ze in de breedte vanwege de diversiteit van de leden. Van waterzuivering tot basisschool: iedereen heeft eigen kennis over duurzaamheid en deelt die met de anderen. Zo leren ze alles over hetzelfde onderwerp vanuit verschillende perspectieven.
Wil je meer weten over search breadth en search depth of wil je aan de slag met open innovatie? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.
Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!
0 reacties