Het innovatiewoordenboek
Wat is een process network?
De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. Deze keer gaan we in op de term process network.
Dit is het laatste deel van een drieluik over innovatienetwerken. In deel 1 kwam het creativity network aan bod, in deel 2 gingen we in op het transformation network.
De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. Deze keer gaan we in op de term process network.
Dit is het laatste deel van een drieluik over innovatienetwerken. In deel 1 kwam het creativity network aan bod, in deel 2 gingen we in op het transformation network.
En dan nu in het Nederlands…
Een process network is het derde en meest verregaande type innovatienetwerk. Het procesnetwerk omvat een structurele vorm van samenwerking tussen bedrijven die zelfstandig zijn, maar voor een specifiek (innovatief) doel met elkaar optrekken.
Wat houdt het in?
Net als bij de andere twee typen netwerken, draait het in een procesnetwerk om innovatie. Het verschil is dat de samenwerking in een procesnetwerk een belangrijk en veelal langdurig onderdeel vormt van de organisatie. De intentie is niet om bedrijven samen te voegen, maar om elkaars krachten te gebruiken.
Een procesnetwerk vraagt veel commitment van de organisaties die meedoen. Omdat het netwerk in principe geen einddatum heeft, ben je afhankelijk van elkaar. Dat vraagt om goede afspraken over de samenwerking en de innovaties die je nastreeft.
In de praktijk
Een voorbeeld van een procesnetwerk is de samenwerking tussen NS en ProRail. Zij trekken samen op om het spoor te verbeteren via de inzet van digitale middelen. De treinen van NS zijn uitgerust met apparatuur die ProRail data en informatie leveren over de conditie van bijvoorbeeld sporen, wissels of bovenleidingen. Andersom installeert ProRail monitoringsapparatuur langs het spoor die langskomende treinen onderzoekt op afwijkingen qua geluid, trilling of stroomverbruik. Zonder samenwerking zou het verzamelen van deze data heel ingewikkeld of zelfs onmogelijk zijn.
Deze samenwerking is langdurig, zonder dat de intentie is dat beide partijen samen gaan (in dit geval kan / mag dat zelfs niet). Daarnaast kunnen andere vervoerders of railbeheerders zich in theorie aansluiten bij de samenwerking, waardoor het netwerk groeit. Door structureel samen te werken, besparen de organisaties tijd en helpen ze elkaar om te verbeteren.
Wil je meer weten over procesnetwerken en waar rekening mee te houden bij de opzet ervan? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.
Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!
0 reacties