Het innovatiewoordenboek
Wat is disruptieve innovatie?
De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. In deze editie gaan we in op disruptieve innovatie.
Bron: Wikipedia
En dan nu in het Nederlands…
Disruptieve innovatie gaat over compleet nieuwe technologieën of manieren om iets te doen. Denk aan de eerste smartphone. Waar andere bedrijven de toestellen met knopjes doorontwikkelden, kwam Apple met een soort broekzakcomputer. De innovatie ontwrichtte alles wat we kenden, en was daarom disruptief.
Wat houdt het in?
Veel organisaties nemen besluiten op basis van hun huidige markt, klanten en investeerders. Je wilt je klanten de beste kwaliteit bieden, en je investeerders de hoogste winst. Disruptieve innovatie past daar niet tussen. Dat levert namelijk kleine marges op. En het is nog maar afwachten of je klant wel zit te wachten op jouw baanbrekende idee.
Toch komt er een moment waarop de disruptieve technologie het overneemt van traditionele producten. Dan kan blijken dat de kleine organisatie die kleine marges voor lief nam – zoals Apple destijds – je inhaalt en daarbij je klanten meeneemt. Niets doen is dus eigenlijk geen optie. De good old Nokia bestaat nog, maar de kenmerkende ringtone meezingen doen we al lang niet meer.
De sleutel tot succes zit in het management. Het is aan hen om een manier te vinden waarop ze wél kunnen innoveren, zónder dat het ten koste gaat van het huidige product. Volgens Clayton M. Christensen, schrijver van The Innovator’s Dilemma, kan het ontwikkelen van disruptieve technologieën op 5 manieren:
- Je zet zelf projecten op om disruptieve technologieën te ontwikkelen en commercialiseren
- Je plaatst projecten in kleinere organisaties die genoegen nemen met lage marges/winst
- Je start veel projecten en onderzoekt telkens vroeg of ze slagen: trial and error
- Je gebruikt een deel van je resources om een andere innovatiestructuur op te zetten
- Je vindt of maakt nieuwe markten aan wie je je disruptieve technologieën kunt verkopen
Het is aan de besluitvormers om een manier van innoveren te vinden die bij hen past.
In de praktijk
Disruptief innoveren is belangrijk, maar hoe doe je dat? Ruben geeft drie tips:
1. Splits je huidige product van je innovatie
Zoals gezegd nemen investeerders niet zomaar genoegen met lagere winsten. De oplossing zit in het maken van een spin-off van je bedrijf. Hiermee boor je een kleinere markt aan, zonder de winst van je gevestigde organisatie in gevaar brengt. Rabobank heeft dit bijvoorbeeld gedaan met SurePay.
2. De klant bepaalt (een beetje)
Ga je projecten toetsen bij je klanten en begin een proces van trial and error. Vaak weten je klanten bij disruptieve innovatie nog niet wat ze wel of niet willen. Je bent veel met horizon drie innovatie bezig, dus met toekomstige oplossingen. Vind of creëer de juiste markt voor je disruptieve innovatie.
3. Heb lef!
Als disruptieve innovatie één ding duidelijk maakt, is dat je als kleine organisatie of startup wel degelijk impact kunt maken tegenover de grote organisaties. Durf met je idee de hort op te gaan en ga proberen!
Meer weten?
Ben je bezig met disruptieve innovatie of wil je weten hoe je hiermee kunt beginnen?
Neem dan contact op met Ruben via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.
0 reacties