ElkeDagBeter

“Maak duidelijk onderscheid tussen Run en Change”

Ton Hillen, CEO Heijmans

In gesprek met succesvolle ondernemers, probeer ik te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze ondernemers ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Ton Hillen, bestuursvoorzitter van bouwconcern Heijmans (ca. 5000 medewerkers).

Het moet anders

Volgens Ton zitten we in een bijzondere fase van de bouw. Met thema’s als circulariteit, digitalisering en vergrijzing is het duidelijk dat het anders moet. Maar hoe verander je? Ton wil zelf altijd winnen, maar weet goed: ‘Breng niet het hele bedrijf in onbalans, en ga stap voor stap’.

Met de volgende 3 tips zie je hoe Ton bezig is met overwinnen en veranderen. Hoe wordt Heijmans een blijvende kampioen? Eén ding is duidelijk: het begint met ambitie!

De persoonlijke innovatiedrive

Ton heeft een enorme drive en ambitie om als bestuursvoorzitter van Heijmans een blijvende kampioen te maken.

Zijn hobby als autocoureur bezorgde hem zijn winnaarsmentaliteit. “Elke dag beter worden, is willen winnen”. Dat combineert hij met een ondergeschikte en bewuste rol in het bedrijf: “Ik ben slechts een 8, anderen zijn een 10 op hun vakgebied.”

Door open en eerlijk te communiceren en mensen de ruimte te geven, stimuleert Ton anderen om het bedrijf verder te ontwikkelen.

Verandering in de bouw

Is het mogelijk om echte verandering teweeg te brengen in de bouw? We kijken naar een concern dat dit eerder heeft gedaan: DSM. Dit bedrijf is vanuit de steenkolen en later de petrochemie uitgegroeid tot een mondiaal chemiebedrijf. Een onherkenbare en enorme transitie.

Misschien ziet het bouwconcern Heijmans, dat begonnen is als stratenmaker in Rosmalen, er in de toekomst ook wel heel anders uit. De ontwikkelingen vooral omtrent digitalisering en circulariteit prikkelen daar wel toe. Daar moet je mee bezig zijn!

#ElkeDagBeter vraagt om een winnaarsmentaliteit

Het begin van verandering is voor Ton om te willen winnen. Om die beweging in gang te zetten, heeft Heijmans de volgende stappen ondernomen:

– Mensen benoemen die zich alleen bezighouden met veranderideeën en innovaties
– Inzetten op innovaties die dicht op het bedrijf zitten
– Zich binden aan zelfstandige startups om ervan te leren
– Echt luisteren naar de veranderervaringen van klanten en branchegenoten

Tips van Ton

#1 Maak duidelijk onderscheid tussen ‘Run’ en ‘Change’

“Dat het anders moet, staat vast. Maar met de vraag hoe, hoef je niet iedereen te belasten. Vakmensen moeten hun werk ‘gewoon’ uit kunnen voeren. Ze moeten doen waar ze goed in zijn (run). Blijf je echter alléén doen waar je goed in bent, dan heb je straks geen bestaansrecht. Je zult moeten vernieuwen en innoveren, dat is de toekomst van het bedrijf! Bij Heijmans benoemen we daar apart mensen voor, die de ruimte en het vertrouwen krijgen om met nieuwe ideeën te komen (change). Mensen die een persoonlijke drive hebben om het anders te doen. Dit onderscheid tussen ‘run’ en ‘change’ wordt steeds zichtbaarder in het bedrijf. Het geeft rust, uitdaging en motivatie. Bovendien zorgt het voor grip op innovaties.”

#2 Zoek innovaties die bij je passen: “We zijn slechts een bouwer”

Heijmans is erg gecharmeerd van de ‘makerslab’ beweging die Mark Hatch in de Verenigde Staten heeft geïnitieerd. Een (fysieke) ruimte of ‘lab’ waarin mensen bij elkaar komen om nieuwe ideeën te maken voor een duurzamere en meer smart gebouwde omgeving. “Juist dat maken past bij ons als bouwer. Het geeft meteen richting in het bedrijf voor de gehele verbeter- en vernieuwingsopgave. De meeste innovaties zijn overigens niet financieel en zitten dicht op het bedrijf. Denk aan afvalscheiding of nul-opleverpunten. Onderwerpen die voor iedereen heel herkenbaar zijn en waardoor nieuwe ideeën sneller worden opgepakt.”

#3 Luister en kijk om je heen: “Durf te delen en leer van elkaar”

“Als eerste is het belangrijk om te weten dat je niet alles zelf kan en samen op moet trekken met anderen. Daarom wil Heijmans bijvoorbeeld zelfstandige startups aan zich binden om te leren (en te inspireren). Wat ik ook bedoel, is dat je door goed en echt te luisteren bij klanten of andere bedrijven over hun vakgebied en hun uitdagingen, tot de beste ideeën komt. Ten slotte stelt deze tip je in staat om een eigen mening te vormen over de complexe uitdagingen van de bouwende toekomst.”

Ben jij net als Ton gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! pim@hellonewday.nl of 06-208 66 163.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.