Ja, maar hoe dan?!

‘Succesvol innoveren met de Lean Startup methode’

Maart 2021

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: hoe vergroot je de succeskansen van je startup?

Lean Startup

Een succesvolle startup lanceren en binnen een paar jaar de wereld veroveren: het is de droom van veel ondernemers. Als Apple, Amazon en Thuisbezorgd het kunnen, kun jij het ook. Toch? Helaas is de werkelijkheid niet zo rooskleurig. Zo’n 90 procent van de startups gaat roemloos ten onder. Hoe zorg je ervoor dat je bij die andere 10 procent hoort? Nou, bijvoorbeeld door te werken volgens de 5 principes van Lean Startup.

In dit blog lees je:

  1. Wat Lean Startup is
  2. Welke 5 principes eraan ten grondslag liggen
  3. Hoe je Lean Startup zelf toepast
samenwerkingsverband hello new day

Slim starten

De methode van Lean Startup is ontwikkeld door ondernemer Eric Ries. Hij vroeg zich af waarom veel startups – waaronder twee van zijn eigen bedrijven – geen succes wisten te boeken. Eén van zijn bevindingen was dat bedrijven vaak maanden of jaren besteden aan de ontwikkeling van een nieuw product. Pas als het helemaal perfect is, lanceren ondernemers hun product in de markt. Om er vervolgens achter te komen dat er geen vraag naar is…

Om te leren waarom andere startups in no time de wereld veroveren, keek hij ook wat succesvolle ondernemers anders doen. Het resultaat van zijn bevindingen zette hij om in een methode die elke ondernemer kan toepassen: Lean Startup. Deze methode is niet alleen handig voor beginnende bedrijven, maar ook voor organisaties die willen innoveren.

De 5 principes van Lean Startup 

Wat zijn dan de factoren die leiden tot succesvolle innovaties? Ries beschrijft er 5:

1. Ondernemers zijn overal

 

Een ondernemer is niet per definitie iemand die in zijn zolderkamer werkt aan een idee. Ondernemers werken ook in organisaties en bij overheden. Ondernemen zit in het karakter. Zo hebben ondernemers vaak eigenschappen zoals creativiteit, doorzettingsvermogen, lef en resultaatgerichtheid.

=> Weet jij de ondernemers in jouw bedrijf aan te wijzen en op de juiste manier te stimuleren?
 

2. Ondernemerschap is management

 

Als je succesvol iets nieuws wilt lanceren, moet je in staat zijn om leiding te geven aan je team en de richting van je bedrijf te bepalen. Zeker omdat je als startup te maken hebt met extreme onzekerheid, is het belangrijk om als ondernemer goede managementskills te ontwikkelen.

=> Staan in jouw bedrijf alle neuzen dezelfde kant op?

 

3. Bouwen, meten, leren (build, measure, learn) 

 

Een goede startup heeft een korte ontwikkelingscyclus. Je bouwt iets op basis van je eigen aannames en verwachtingen, maar gaat dit vervolgens al vroeg in het proces testen bij potentiële klanten. Met hun feedback ontwikkel je een nieuwe versie. Hoe korter de cyclus, hoe beter je kunt optimaliseren.

=> Dwing jezelf eens om iets eerder te gaan testen dan dat je normaal gesproken zou doen. Je zult zien dat je waardevolle feedback daardoor eerder krijgt.

 

4. Gevalideerd leren 

 

Successen meet je niet door te kijken of je de planning hebt gehaald, maar door te meten of je werkt aan een product waar je klant op zit te wachten. Focus daarom op het checken van dit laatste aspect. Falen hoort erbij. Bouw je iets waar niemand op zit te wachten, dan begin je gewoon aan iets anders.

=> Stel jij van tevoren vast welke aannames je getoetst wilt hebben in een learning cyclus? Leg je deze learnings ook vast en stuur je daar écht op bij?

 

5. Meetbaar succes (innovation accounting) 

 

Hoe weet je of je startup succesvol is? Kijk niet naar budgetten of plannen, maar maak een meetbaar plan. Bijvoorbeeld: je bent succesvol als iedere klant binnen 6 weken 2 nieuwe klanten aanbrengt. Of: je bent succesvol als 80% van de klanten je beoordelen met 4 of 5 sterren. Door de doelen heel concreet te maken, weet je wanneer je ze bereikt.

 

Ja, maar hoe dan?

3 tips om zelf een Lean Startup op te zetten

Nu je weet wat de succesfactoren zijn van een startup, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Zoals gezegd hoef je hiervoor niet alle schepen achter je te verbranden en in je garage opnieuw te beginnen. Ook binnen je organisatie is het mogelijk om (groots) te innoveren.

  1. maak jezelf wendbaar

Binnen de Lean Startup-methode is het ontzettend belangrijk om in beweging te blijven. Zorg ervoor dat je idee nog ‘flexibel’ genoeg is om het aan te passen naar de wensen van je klant. Soms blijkt dat je van koers moet veranderen om succesvol te worden. Dit is veel makkelijker als je nog bezig bent met een prototype dan wanneer je bijna klaar bent om de markt op te gaan.

  1. neem beslissingen op basis van bewijs

Hoe enthousiast je zelf ook bent over je product, ontwikkel pas door als je bewijs hebt voor je gevoel. Intuïtie is een goede basis om vanuit te starten, maar niet om verder door te ontwikkelen. Feedback van goede kwaliteit en gesprekken met potentiële klanten helpen je om je product of dienst te verbeteren.

  1. wees niet bang om fouten te maken

Falen hoort bij het opzetten van een startup. Fouten maken is daarom niet erg. Belangrijker is dat je leert van je fouten en ze omzet in iets productiefs. Het vergt lef om van koers te veranderen als blijkt dat je product niet zo goed aanslaat als gehoopt. Maar als je dat lef opbrengt, is de kans op succes vele malen groter.

Innoveren in tijden van onzekerheid 

Eén van de punten waar Ries in zijn boek vanuit gaat, is dat startups te maken hebben met extreme onzekerheid. Juist in onzekere tijden – zoals momenteel met corona – kan de methode houvast bieden als je wil innoveren. Als je de methode volgt, kom je namelijk snel tot concrete resultaten in een onzekere omgeving. Ook als je geen startup bent. De technieken helpen simpelweg om de snelheid en het succes van innovaties te vergroten.

 

Wil je meer weten over Lean Startup of heb je vragen over het toepassen van deze methode?
Neem dan contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 06-55758973.

johan treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.