ElkeDagBeter

 “Pak elke dag rustmomenten om dicht bij je gevoel te blijven”

Milton van Haren, eigenaar van FiTNEZZplaza

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Milton van Haren, eigenaar van FiTNEZZplaza.

Een sportman vindt hij zichzelf niet. Wel een dromer die graag buiten de kaders denkt. Hoewel hij 23 jaar in het bedrijfsleven werkte, voelt hij zich op zijn best als hij zijn eigen pad bewandelt. Daarom wilde Milton van Haren graag ondernemen. In wat? Dat had hij nog niet uitgestippeld. Maar het moest wel iets zijn waarmee hij de wereld een stukje mooier kon maken.

Zijn vrouw Corina kwam uit de fitnesswereld. Toen zich de kans voordeed om FiTNEZZplaza in Oss over te nemen, gingen de twee er vol voor. Corina kon immers doen waar ze goed in was, Milton kon de wereld mooier maken door mensen te helpen gezond te worden én te blijven. Inmiddels niet meer alleen met fitness, maar ook met leefstijl en mindfulness. Milton vertelt wat hij doet om elke dag beter te worden.

Spanningsveld

Milton: “Toen we acht jaar geleden FiTNEZZplaza overnamen, vonden mensen nog dat sporten vooral leuk moest zijn. In de loop der jaren is dat verschoven naar sport als vitale bezigheid. Oftewel: mensen willen sporten om gezond te blijven. Voor mij is de sportschool daarom meer dan alleen een plek om te bewegen. We begeven ons in een spanningsveld tussen overgewicht, chronische ziektes en een algemeen gebrek aan beweging, waardoor zorgkosten oplopen.”

“Wat deze branche voor mij zo mooi maakt, is dat je mensen helpt om zelfredzamer te zijn. Wie goed in zijn vel zit – fysiek en mentaal – kan de wereld beter aan. Daar wil ik mensen bij helpen. Eén van onze doelen is daarom om mensen niet alleen naar de sportschool te krijgen, maar ze vooral te helpen om dat vol te houden. Data helpt daar enorm bij. Zien we dat mensen die eerst twee keer per week kwamen al een paar weken hebben overgeslagen, dan bellen we ze. Dat voelde in het begin als betutteling, maar mensen blijken het echt te waarderen.”

Verbeterruimte

“Niet alleen voor klanten, ook voor medewerkers wil ik het steeds beter doen. Zo hebben we sinds kort een verbeterruimte ingericht. Hier hangt een verbeterbord met dingen die we zelf willen veranderen of suggesties die we van onze bezoekers hebben gehoord. Elke keer als we in deze ruimte zijn, gaan we bij het bord staan en kletsen we over wat we kunnen doen om deze punten werkelijkheid te maken. Zo draagt het hele team bij aan de verbeteringen die we doorvoeren.”

“Onderdeel van die aanpak is dat we sinds kort onze mensen meer verantwoordelijkheid en bevoegdheid geven om dingen aan te pakken. Stel: iemand klaagt tegen een medewerker over de schoonmaak. Dan kiest die medewerker een collega uit om samen uit te zoeken hoe ze dit op kunnen lossen. Komen ze er niet uit, dan mogen ze een groepje betrekken. Lukt het dan nog niet, dan schakelen ze de hulp in van een coach. Dat zijn Corina en ik. Deze aanpak is op dit moment nog wennen, maar ik geloof heel erg dat het succesvol gaat zijn.”

Dromen

“Voor mezelf betekent elke dag beter vooral inzicht krijgen in wie ik ben. In mijn jaren als ondernemer heb ik geleerd dat ik het leuk vind om met mensen om te gaan en buiten de kaders te denken. Administratie doen kost me juist energie. Gelukkig is Corina daar dan weer beter in. Zo vullen we elkaar aan. Verder is ondernemen voor mij vooral leren door te doen. Als je het niet probeert, weet je ook niet of het werkt.”

“Het helpt bij die instelling dat ik een dromer ben. Ik heb een ideaalbeeld in mijn hoofd van FiTNEZZplaza. Kom ik een stukje van die puzzel tegen, dan ga ik ermee aan de slag. Ik wilde bijvoorbeeld al heel lang een grote boom planten op het terrein. Maar grote bomen zijn ontzettend duur. Onlangs zag ik bij toeval op een veilingsite zo’n grote boom te koop aangeboden. Die heb ik voor 100 euro op de kop weten te tikken. Zo kom ik relatief goedkoop weer een stap dichter bij mijn perfecte plaatje.”

“Een ander idee was de inzet van SOS-knoppen. Je ziet deze vaak bij ouderen. Maar ik dacht dat het ook handig kon zijn voor onze trainers. Zo kunnen ze iemand die op de knop drukt snel komen helpen. Zo’n knop kost nog geen 40 euro. Dat vind ik het proberen waard. Het kan best gebeuren dat er van de 11 projecten 10 stranden. Maar dat ene project dat overblijft, onderscheidt ons van de concurrentie.”

Tips van Milton

Tot slot heeft Milton nog 3 tips om Elke Dag Beter te worden:

Tip 1: luister naar jezelf, elke keer weer

“Voor ik een beslissing neem, ga ik altijd bij mezelf te rade. Voelt het oké? Dan kan ik doorpakken. Twijfel ik? Dan probeer ik erachter te komen waarom dat zo is. Als mijn gevoel goed is, durf ik meer risico te nemen. Daarbij toets ik elk idee aan mijn normen en (sociale) waarden. Want dan vertrouw ik erop dat het goed komt.”

Tip 2: pak rustmomenten

“Bij mediteren denken mensen al snel aan in stilte met de benen over elkaar zitten. Voor mij is meditatie juist ook het pakken van korte rustmomenten. Even stilstaan na een gesprek en je bewustzijn van je gevoel, in plaats van meteen doorgaan. Dat is kort maar effectief.”

Tip 3: geef jezelf een reminder

“In de drukte van alledag vergeet je soms om die rust te pakken. Om mezelf te herinneren, heb ik in onze verbeterruimte een klok met losse cijfers gehangen. Daarvan heb ik de 4 omgedraaid. Elke keer als ik die omgekeerde 4 zie, weet ik dat het tijd is om even stil te staan.”

We bedanken Milton voor zijn inzichten en waardevolle tips. Natuurlijk hopen we dat ze jou op weg helpen om ook elke dag beter te worden. Wil je samen met ons kijken hoe je deze tips kunt gebruiken in je eigen organisatie? Neem dan contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 06-55758973.

johan Treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.