ElkeDagBeter

“Verschuif je grenzen om elke dag beter te worden”

Marcel Voets, Upane

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Marcel Voets, managing partner bij Upane.

Een uitgestippeld carrièreplan had Marcel niet. Tijdens zijn studies Human Resources management en  technische bedrijfskunde in Eindhoven, ontdekte hij dat de combinatie tussen mens en bedrijf hem aansprak. Een keuze voor het vak van HR-manager lag daarmee voor de hand. Eerst bij Scottish & Newcastle, later bij Procter & Gamble, Coca-Cola en TomTom. Zijn laatste vijf jaar in de corporate wereld bracht hij door bij Swinckels Family Brewers. Een achteraf gebleken bijzondere combinatie van grote Angelsaksische corporates en Nederlandse familiebedrijven.

Daarna vond Marcel het tijd om zijn ervaring en kennis te gaan delen met meerdere bedrijven. Hij verzamelde ervaren mensen om zich heen en richtte Upane op. Met dit bedrijf helpt hij organisaties om voorgenomen veranderingen succesvol vorm te geven. Daarbij staat de bestemming van de organisatie centraal: wat is je doel, je missie en strategie als bedrijf? Door precies te weten waar je als organisatie naartoe gaat, kun je vervolgens je leiderschap, cultuur, processen, medewerkers en communicatie dezelfde kant op sturen. Deze integrale benadering brengt een grotere succeskans.

Bij ons vertelt Marcel wat hij doet om Elke Dag Beter te worden.

Grenzen opschuiven

Marcel: “Voor mij is mijn loopbaan vormgeven nooit gericht geweest op hoger in de hiërarchie geraken. Wel proberen om datgene wat je doet, elke dag beter te doen. Kon ik de volgende keer meer halen uit de cao-onderhandelingen? De teams nog beter opbouwen? Mensen meer met elkaar verbinden? Dat is een basisgrondhouding die ik altijd heb gehad. Mijn geluk was dat ik bij organisaties werkte die deze manier van werken konden waarderen. Daardoor kreeg ik steeds nieuwe kansen.”

“Ik houd ervan om mijn grenzen telkens te verschuiven. Kan ik het één keer? Dan ga ik kijken hoe ik het de volgende keer nog beter kan doen. Oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn drijft mij veel meer dan prestatie. Ik doe dat ook privé, met hardlopen bijvoorbeeld. Steeds sneller gaan lukt niet meer nu ik ouder word, maar ik kijk wel hoe ik op andere manieren mijn grens kan verschuiven. Bijvoorbeeld door niet twee keer per week te gaan, maar vier keer. En door toch mijn hardloopschoenen aan te trekken op dagen dat ik eigenlijk geen zin heb. Ook dat is je grenzen verleggen.”

Combineren kennis en ervaring

“Deze drijfveer om grenzen te verleggen, komt voort uit nieuwsgierigheid. Ik wil meer weten, meer leren. Leren zit voor mij deels in het bijhouden van literatuur en nieuwe ontwikkelingen in het vak, maar nog veel meer in het combineren van deze kennis met mijn ervaring. Dat leidt namelijk tot nieuwe inzichten. Daarom ben ik graag bezig om te bedenken hoe ik wetenschappelijke modellen kan combineren en aanvullen met mijn ervaring, zodat we tot iets nieuws komen waar we de klant mee verder helpen.”

“Zo hebben we bijvoorbeeld de piramide van Lencioni [hieronder], over frustraties van samenwerken, gecombineerd met competenties die we halen uit Talent Management Assessment (TMA). Elke laag van het model heeft eigen drijfveren die nodig zijn om de frustraties in teams aan te pakken. Via de TMA brengen we de competenties van een team in beeld. Door dit te combineren met de lagen uit de piramide, wordt opeens zichtbaar welke skills ontbreken en waarom dingen misgaan in het team. Dat is waardevolle informatie.”

Positief kijken naar verandering

“Elke dag beter gaat voor mij ook om het bijhouden van ontwikkelingen in de maatschappij. Kijken met een open blik, zorgt ervoor dat je mentaal lenig blijft. Neem bijvoorbeeld Artificial Intelligence: de ontwikkelingen daarin gaan razendsnel. Wat betekent het voor mij? En wat kunnen onze klanten ermee? Dit is overigens geen geringe opdracht. Niet alle ontwikkelingen zijn immers goed. Maar door je best te doen er iets positiefs uit te halen, versterk je je mentale weerbaarheid. En dat is wél positief.”

Tips van Marcel

#1  Kijk kritisch naar je grondgedachten

“Ieder mens en het collectief genaamd organisatie heeft grondgedachten (dominante aanname). Over zichzelf, hun bedrijf, de maatschappij. Deze grondgedachten vormen je blik op de wereld. Maar die wereld verandert. En dus is het goed om regelmatig bij jezelf na te gaan: kloppen mijn grondgedachten nog?

In het bedrijfsleven is maatschappelijk verantwoord ondernemen een mooi voorbeeld. Veel bedrijven trachten de beeldvorming over de onderneming aan te passen om de indruk te wekken dat ze doen alsof ze iets goed doen voor de wereld, maar hun grondgedachte blijft winstmaximalisatie. En dus is het MVO-beleid iets voor de buitenwereld. Pas als ze hun grondgedachte veranderen, veranderen activiteiten, gedrag en uiteindelijk de cultuur.

Andersom werkt dit ook: als je de bedrijfscultuur wilt veranderen, moet je beginnen bij de grondgedachte. Blijft die hetzelfde, dan zal de cultuur nooit veranderen.”

 

#2  Analyseer veranderingen integraal

“Heb je eenmaal je grondgedachte of kernwaarden veranderd, dan is het belangrijk om een integrale analyse te doen van deze verandering. Zo krijg je een compleet beeld van wat je allemaal moet doen om de verandering te realiseren en voorkom je blinde vlekken.

Een voorbeeld: stel, je wilt meer jonge mensen werven voor je bedrijf. Je past vacatures aan, werft op andere plekken en selecteert op andere kwaliteiten. Maar zodra de nieuwe kandidaat binnen is, schuif je toch weer dat document van 5 pagina’s met regels uit het stenen tijdperk voor. Weg jonge werknemer. Het heeft geen zin om alleen je uitstraling aan te passen, als je vervolgens intern niets doet. Verander integraal, of doe het niet.”

 

#3  Monitor je mensen

“Onderzoeksbureau Gallup onderzoekt elk jaar hoe verbonden mensen zich voelen met het bedrijf waar ze voor werken. De resultaten daarvan zijn schokkend: maar liefst 70% van de medewerkers in de Westerse wereld, voelt zich ‘disengaged’, ofwel niet betrokken. Ik vind dat zo ontzettend zonde om te horen.

Met de inzet van tools hoeft het namelijk helemaal niet veel tijd te kosten om je mensen te monitoren. Zorg dat ze zich gehoord voelen en biedt hen de kans om meer afwisseling of diepgang aan te brengen in hun baan, zodat ze met plezier naar hun werk gaan. En wel het beste uit zichzelf willen halen. Dat is niet alleen beter voor hen, maar ook voor je bedrijf.”

We bedanken Marcel voor zijn inzichten en waardevolle tips. Natuurlijk hopen we dat ze jou op weg helpen om ook elke dag beter te worden. Wil je samen met ons kijken hoe je deze tips kunt gebruiken in je eigen organisatie? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of 06-41490456. 

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.