ElkeDagBeter

“Spreek dromen hardop uit om ze waar te maken”

Maarten van der Vaart, ondernemer Tausch Group.

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Maarten van der Vaart, ondernemer van de Tausch Group.

Maarten van der Vaart begon zijn carrière bij wat destijds de Amro-bank heette. In zijn 22 jaar bij deze bank – nu bekend als ABN AMRO – vervulde hij 13 verschillende banen. Hoewel hij het naar zijn zin had in het bankwezen, zorgde het overlijden van zijn vader ervoor dat Maarten na ging denken over de invulling van zijn leven. Hoe zou ik zelf terugkijken als ik op mijn sterfbed lag? En zou ik trots zijn dat ik mijn hele leven bij de bank heb gewerkt?

Het antwoord zorgde ervoor dat Maarten ontslag nam. In de periode die volgde dacht hij na over zijn volgende stappen. Zijn wens om een maatschappelijke bijdrage te leveren, leidde hem eerst richting het onderwijs of de zorg. Tot hij een boek las van Muhammad Yunus, grondlegger van microkredieten en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. Hier zag Maarten dat hij ook als ondernemer de wereld mooier kon achterlaten dan hij hem had aangetroffen.

Daarom startte hij zijn zoektocht naar een bedrijf om over te nemen. Hij voerde diverse gesprekken, tot hij de klik vond waar hij naar zocht bij Tausch. In 2010 nam hij het bedrijf voor 50 procent over, en vier jaar later ook de overige aandelen. Nu bestaat de Tausch Group uit diverse bedrijven die onder andere werken aan de standbouw voor beurzen, interieurs voor kantoren, experienceruimtes, zorg en onderwijs, eikenhouten tuinmeubels onder de naam THUYN en designtafels onder het merk Tables by Tim.

8 maanden vs. 8 uur

Wat de overstap van werken in het bankwezen naar het ondernemerschap betekende, ondervond Maarten direct op zijn eerste dag bij Tausch. Hij vertelt: “Op mijn eerste werkdag vroeg ik HR-functionaris Katja hoe we omgingen met social media. Destijds was dit net in opkomst. Aan het einde van dag legde ze een voorstel op mijn bureau. Had ik dit aangekaart bij ABN AMRO, dan had het 8 maanden geduurd voor we iets hadden. Nu slechts 8 uur.”

Die snelheid sprak Maarten direct aan. Hij vervolgt: “Met 90 medewerkers is Tausch groot genoeg om relevant te zijn, maar ook klein genoeg om snel actie te ondernemen. Ik had bijvoorbeeld een idee in mijn hoofd om interieurs te maken voor dementerende mensen. Een paar maanden later konden we dit al presenteren. Ook wilde ik het onderwijs ontdekken. Nu hebben we een goedlopend bedrijf (Tausch Onderwijs) dat belevingsinterieurs voor scholen ontwerpt en maakt.”

Positieve draai

Waar Maarten na zijn jaren bij de bank in eerste instantie zocht naar een maatschappelijke functie, vond hij in het ondernemerschap het beste van twee werelden. Hij vertelt: “Tausch verzorgt al jaren de standbouw voor beurzen, maar de kennis en kunde van medewerkers is natuurlijk op veel meer plaatsen in te zetten. Ik droomde ervan om een bijdrage te leveren aan de zorg en het onderwijs. Door deze dromen uit te spreken, zijn ze uitgekomen. We maken nu interieurs voor dementeren en ontwerpen belevingsonderwijs voor schoolgebouwen.”

Ook toen de wereld door corona plotseling veranderde, wist Tausch hier snel een positieve draai aan te geven. Hij vervolgt: “Het bedrijf dat stands bouwt voor beurzen kwam voor een groot deel tot stilstand, maar wij wilden de mensen in beweging houden en vooral binden aan het bedrijf. Daarom zijn meteen in maart 2020 vijf jonge collega’s bij elkaar gezet die binnen 1 maand het merk Thuyn in de markt hebben gezet. In 2021 organiseerden we een soort Dragons’ Den. Na de pitches hebben we één van de ideeën in gang gezet. Het resultaat was Tables by TIM: een merk waar mensen zelf hun design eettafel kunnen samenstellen. Inmiddels hebben we twee grote showrooms in Schijndel en Bussum en een goedlopende webshop voor beide nieuwe merken.”

33 marathons

Als ondernemer is Maarten altijd bezig met verbeteren. Toch zat die instelling er al eerder in. Hij vertelt: “Toen ik in militaire dienstplicht moest, besloot ik om er het beste van te maken en een logistieke opleiding te volgen. Dit leek me een vakgebied dat altijd handig is om je eigen te maken. Daarnaast heb ik in mijn tijd bij de bank achter de schermen een jaar lang gewerkt aan een applicatie. Had ik dat eerst overlegd met mijn baas, dan was die er nooit gekomen. Nu presenteerden mijn collega en ik het als kant-en-klaar product en groeide het uit tot een groot succes.”

Ook binnen Tausch zoekt Maarten continu naar manieren om het werk efficiënter en slimmer uit te voeren. Hij geeft een voorbeeld: “Voorheen waren onze timmermannen zo’n 40 procent van hun tijd bezig met timmeren. De rest besteedden ze aan zoeken naar voorraad, wegbrengen van afval, schoonmaken van de werkplaats en andere randzaken. Ik besloot om samen met een stagiair alle looplijnen in kaart te brengen. We gaven iedereen een stappenteller, die we elke twee uur uitlazen. Daarbij vroegen we wat de medewerkers hadden gedaan en of ze vonden dat ze veel hadden gelopen.”

De inzichten leidden direct tot verbeteringen. Maarten vervolgt: “We ontdekten dat medewerkers gemiddeld 7,5 kilometer per dag liepen. Daar waren ze zelf verbaasd over. Maar ze gingen ook meteen aan de slag om hun werkplek beter in te delen. Samen hebben we in de loop der tijd allerlei maatregelen getroffen om de looproutes efficiënter te maken. Het resultaat is dat ze 33 marathons per jaar minder hoeven te lopen en 83 procent van hun tijd kunnen besteden aan hun echte werk. Een enorme verbetering.”

Elke Dag Beter is voor Maarten een manier van leven. Welke tips heeft hij voor anderen om zichzelf ook te verbeteren?

Tips van Maarten

#1  Droom hardop

“Zelf droomde ik ervan om iets te doen in de zorg en het onderwijs. Dat sprak ik regelmatig hardop uit tegen anderen. Zij gaven me vervolgens de juiste haakjes om hiermee te beginnen. Ik geloof erin dat je, door positieve energie het universum in te sturen, kunt bereiken waar je van droomt.”

 

#2 Organiseer je klankbord

“Door nieuwsgierig te zijn en open te staan voor feedback van anderen, krijg je inzichten die je alleen nooit had gekregen. Voor mij kan een klankbord er telkens anders uitzien. Zo werk ik graag met stagiaires die hun jonge, creatieve denkkracht delen. Maar ook regionaal netwerk Hermes, waar ik voorzitter van ben, is een fijn klankbord met andere ondernemers.”

 

#3  Omarm fouten

“Veel mensen zijn bang om fouten te maken. Maar de gloeilamp was ook niet het eerste idee van Edison; het ontstond na heel veel mislukkingen. In plaats van te balen dat iets is mislukt, kun je ook denken ‘dit brengt me weer een stap dichter bij mijn doel’. Zolang je ervan leert, kan een fout altijd iets positiefs brengen.”

We bedanken Maarten voor het delen van zijn waardevolle tips en inzichten. Wil jij ook Elke Dag Beter worden? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.