ElkeDagBeter

“Kies je thema’s zorgvuldig en houd hieraan vast om focus te houden”

Peter Centen, Vice President bij Grass Valley

In gesprek met succesvolle ondernemers, innovators en andere inspirerende personen, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze ondernemers ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Peter Centen, Vice President, R&D Cameras bij Grass Valley.

In 1984 startte Peter als ontwikkelaar R&D/research scientist bij Philips. Dit bedrijf werd velen malen overgenomen en inmiddels heeft het bekendheid opgebouwd onder de naam Grass Valley en is Peter doorgegroeid tot vice president R&D. In 2016 won Peter Centen de internationale en prestigieuze SMPTE David Sarnoff Medal Award, een prijs die wordt uitgereikt aan personen die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van film en televisie. Een hele eer dus. Zie hieronder onze stellingen en Peters visie daarop.

Kijk elke dag wat beter kan

“Naar mijn idee is dit inderdaad een mentaliteit. Het is echter ook aan te leren. Als je er dan vervolgens genoeg mee bezig bent, dan wordt het uiteindelijk vanzelf een gewoonte. De CEO van de Belden group, waar Grass Valley onder valt, is een groot voorstander van de LEAN-aanpak. Dat betekent dat je elke dag kijkt naar wat er beter kan. Er wordt hier dan ook gewerkt met KPI’s (Key Performance Indicators), maar ook met zogeheten TTI’s (Targets to Improve). We meten dus steeds hoe we ervoor staan. Dit kan voor het personeel soms best hard zijn. In het originele (Japanse) gedachtengoed betekent ‘groen’ namelijk dat er geen actie nodig is en ‘rood’ dat er dus iets anders of beter moet. In de Nederlandse cultuur wordt dit nog wel eens persoonlijk opgevat. ‘Rood’ wordt dan bijvoorbeeld gezien als een oordeel over het functioneren, ofwel ‘groen’ is goed en ‘rood’ is slecht. Japanners kijken hier veel rationeler naar. Bij rood is een ‘actie nodig’ en groen betekent ‘loopt goed’. Een middel dus om focus te bepalen.” 

Beperken tot 3 thema’s

“Focus is heel belangrijk. Scrum en LEAN helpen hierbij. Hoe ik dit in mijn dagelijkse praktijk doe, is mij beperken tot een drietal thema’s. Deze thema’s herhaal ik richting mijn team en alle andere betrokkenen. Deze herhaling zorgt voor duidelijkheid. Mijn ervaring is ook dat mensen dit prettig vinden. Belangrijk hierbij is wel dat thema’s actiegericht zijn. Dit zodat er ook “actionable items” uitkomen, ofwel specifiek genoeg zodat de vertaalslag gemaakt kan worden naar concrete activiteiten. De focus op slechts enkele thema’s kan overigens ook weleens zorgen voor weerstand binnen een team. In de 3 thema’s die ik stel, zullen de hoofdlijnen en beoogde uitkomsten echter niet veel veranderen. De weg daarnaartoe is dan ook flexibel. Iedereen heeft de vrijheid om zijn eigen weg te kiezen. In mijn wereld met zeer hoogopgeleide experts is dit belangrijk, en misschien wel cruciaal. Het einddoel moet wel voor iedereen helder zijn. Dit zodat we allemaal weten waar ze naar toe kunnen en moeten werken en waarvoor ze het doen.”

Bezig zijn met de koers

“Ik ben niet per se bewust bezig met Elke Dag Beter. Ik ben wél continu bezig met de koers. Door me aan de hoofdlijnen te houden, stuur ik waar nodig bij, zodat het beter gaat. Dit hoeft niet persé elke dag. Er zijn eigenlijk twee dingen waar wij op zitten;

  1. we bedenken een verbetering
  2. we herstellen iets en het behoeft verbetering

De koers en richting moet wel duidelijk zijn en leiden tot verbetering op de (middel)lange termijn. Hierbij volgen we de methodiek van ‘sustainable engineering’. Hierbij kijken we naar het grotere geheel om te bepalen waar onderliggende processen of technieken verbeterd kunnen worden.”

Gedragsverandering geeft niet altijd meer lol

“Elke dag beter veronderstelt nogal eens een gedragsverandering en dat is niet altijd leuk. Het effect van deze verandering kan overigens uiteindelijk wel veel lol opleveren. Merken dat je inspanning loont en dat dingen daardoor beter gaan, is een fantastische drijfveer. Persoonlijk, maar ook zakelijk gezien, is dit soms lastig. Mensen denken namelijk (te) vaak dat ze iets niet “goed” doen als hen gevraagd wordt om iets anders te doen.”

Tips van Peter

Dan is het tijd voor de tips. Peter draait al even mee en heeft al veel dingen meegemaakt. Toen we hem vroegen naar 3 tips om #ElkeDagBeter te worden, had hij er eigenlijk maar 1. Uiteindelijk – zo stelt Peter – komt het altijd hierop neer:

 

#1 Geloof in jezelf!

“Inmiddels durf ik na al deze jaren te vertrouwen op mijn eigen gevoel. Sterker nog, als mijn gevoel mij iets ingeeft en ik kom veel mensen tegen die ‘nee’ zeggen, dan ben ik er steeds meer van overtuigd dat ik op de goede weg ben. Ik heb het geluk gehad dat ik altijd bazen heb gehad die in mij geloofden en die mij vrijheid gaven. Op mijn beurt probeer ik daarom mijn mensen ook zoveel mogelijk vrijheid te geven. Vrijheid om hun eigen visie te ontwikkelen en te leren wat zij hierin tegenkomen. Hierin geldt slechts één voorwaarde: altijd in het belang van het bedrijf!”

Ben jij net als Peter gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! ruben@hellonewday.nl of 06-41490456.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.