Ja, maar hoe dan?!
Hello New Day wil met innovatieprojecten maatschappelijke impact maken. Om dat te bereiken is open innovatie vaak de sleutel. Deze projecten leveren vaak nieuwe inzichten op waar de hele maatschappij baat bij heeft. In de praktijk blijft kennis uit open innovatieprojecten echter vaak hangen bij de mensen die er actief bij betrokken waren. Johan vertelt hoe je daar verandering in brengt.
Om te schetsen waarom kennisborging belangrijk is, beginnen we met een voorbeeld.
Nederland heeft zo’n 3800 bedrijventerreinen. Op veel van deze bedrijventerreinen is netcongestie een probleem. Dat staat verduurzaming in de weg. Fieldlab SICLUS is een open innovatieproject waarin bedrijventerreinen oplossingen bedenken om verduurzamen mogelijk te maken, ondanks de beperkte capaciteit op het stroomnet.
Aan dit fieldlab werken momenteel 6 bedrijventerreinen mee. Binnen het project is het doel om 50 bedrijventerreinen te inspireren om hun eigen oplossingen te vinden. Maar daarmee bereikt het project nog steeds slechts zo’n 1,5 procent van de bedrijventerreinen. Terwijl de opgedane kennis nuttig kan zijn voor iedereen. Daarom is het zaak om deze kennis zodanig vast te leggen, dat ook de grote groep die niet betrokken is bij het project ermee aan de slag kan.
Kennisproducten formuleren
De eerste stap is om de kennis binnen het open innovatieproject te borgen. Niet pas als het afgelopen is, maar al zodra je begint. Bij de start van een nieuw project formuleer je welke kennisproducten je wil opleveren. Bijvoorbeeld een business case, stappenplan, quick scan of analysetool. Het doel is om iets op te leveren dat voor een brede doelgroep relevant is.
Het vooraf formuleren van kennisproducten heeft verschillende voordelen. Zo breng je een duidelijke focus aan in waar je naartoe werkt. Ook dwing je jezelf om de kennis die je opdoet expliciet te maken. Dat maakt het eenvoudiger om de uitkomsten uit de pilot, proeftuin of het fieldlab op te schalen binnen je eigen organisatie. En om ze breder te delen.
Platform creëren om kennis te delen
Met alleen het formuleren van kennisproducten ben je er nog niet. Als je immers de hele maatschappij mee wilt laten profiteren, is er meer nodig. Een kennisplatform bijvoorbeeld. Op zo’n platform verzamel je de kennisproducten zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Mooie voorbeelden zijn WCM Vector voor de output van de proeftuinen van World Class Maintenance, en Regionaal Bouwen aan Human Capital van de vier regionale hubs rondom de ontwerp-, bouw- en technieksector van de toekomst.
De tweede stap is dus het maken van een platform waarop je je kennisproducten verzamelt. Dit kan – zoals in de genoemde voorbeelden – door een eigen website op te zetten waar je alle producten deelt. Maar er zijn ook andere opties. Bijvoorbeeld heel laagdrempelig met een community op LinkedIn. Of fysiek, met een naslagwerk in de vorm van een magazine of boek. Of met een combinatie. Hoe beter je de doelgroep tegemoet komt, hoe groter de kans dat ze de kennis tot zich kunnen nemen.
Communicatie om kennis te verspreiden
Om van jouw kennis te leren, is het natuurlijk essentieel dat anderen weten dat deze bestaat. Hoe bereik je de juiste mensen? Sociale media zijn hiervoor een uitstekend middel. Creëer een pagina op LinkedIn, start een campagne, laat de betrokken personen berichten delen en ga op zoek naar communities waar jouw kennis relevant voor is. Een andere optie is om je platform onder de aandacht te brengen via vakliteratuur of sectorwebsites. Door herkenbare verhalen te delen en ervaringsdeskundigen aan het woord te laten, versterk je de positieve beeldvorming rondom je kennisproduct.
Heb je deze mensen eenmaal bereikt, dan wil je natuurlijk dat ze ook gebruik gaan maken van je kennisproduct. Daarom is het in de kennisproducten zelf belangrijk om verschillende manieren van leren te ondersteunen. Uit onderzoek binnen één van de Fieldlabs van World Class Maintenance blijkt dat de doelgroep grofweg op twee manieren op zoek gaat naar de juiste nieuwe kennis: (1) door digitaal te zoeken, zelf te lezen en zelf hun eigen conclusies te trekken, of (2) door op zoek te gaan naar de kennisdrager, bijvoorbeeld de bedenker of kartrekker van het kennisproduct, en te vragen om concreet advies. Maak beide manieren toegankelijk op je platform, zodat je iedereen op hun eigen manier bedient.
Tips: zo ga je om met kennisproducten
Wil je zelf ook een kennisproduct maken van je open innovatieproject? Met deze tips zorg je voor het beste eindresultaat.
Ja, maar hoe dan?
#1 Formuleer heldere doelen
In open innovatieprojecten doe je continu nieuwe, interessante ontdekkingen. Door vooraf heldere doelen te formuleren en te bepalen in welke vorm je de kennis beschikbaar wilt maken, help je om focus te houden en je te blijven richten op het einddoel. Bijkomend voordeel is dat je je kennisproducten kunt valideren in de praktijk terwijl je proeftuin loopt. Zo bestaat er later geen twijfel over de effectiviteit ervan.
#2 Betrek buitenstaanders
Hoe langer je bezig bent met een project, hoe vanzelfsprekender je kennis hierover wordt. Door samen te werken met bijvoorbeeld studenten, kun je de kennisproducten ontwikkelen vanuit het perspectief van iemand die wel vakkennis heeft, maar nog niet alle context kent. Dat helpt om de kennis laagdrempelig te houden en toegankelijk te maken voor de bredere achterban.
#3 Pas toe in de praktijk
Met alleen het kennisproduct ben je er niet; het is belangrijk om het daarna ook toe te passen in de praktijk. Je wordt immers ook geen Novak Djokovic door alleen naar zijn partijen te kijken. Pas als je het racket oppakt en de baan op gaat, leer je echt tennissen. Hetzelfde geldt voor innovatie: door ermee aan de slag te gaan, leer je het meest.
Heb je vragen over het ontwikkelen van kennisproducten of wil je meer weten over de open innovatieprojecten van Hello New Day?
Neem dan contact op met Johan via johan@hellonewday.nl of 06-55758973.