Kansenspotter
AI inzetten om je werk makkelijker te maken
Sinds OpenAI in november 2022 de app ChatGPT heeft gelanceerd, schieten de nieuwe tools rondom kunstmatige intelligentie (AI) als paddenstoelen uit de grond. Tekst schrijven? Doet AI voor je. Plaatje maken? Schakel AI in. Powerpoint nodig voor je presentatie? AI maakt ‘m. De mogelijkheden van AI zijn eindeloos. Maar hoe zet je het in voor je bedrijf? Je leest het in dit artikel.
Om te beginnen is het goed om te weten wat AI nu eigenlijk is. En aan wie kunnen we die vraag nu beter stellen dan aan één van de bekendste AI-tools zelf? Dit was het antwoord waar ChatGPT mee kwam, na het invoeren van 3 zogenaamde ‘prompts’ of instructies:
“AI staat voor Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie. Het is een breed concept dat in het algemeen werkt op basis van algoritmes en machine learning.
Een algoritme is een set van instructies die een computer kan volgen om een bepaalde taak uit te voeren. Bijvoorbeeld: als X gebeurt, doe dan Y. Machine learning is een techniek binnen AI waarbij computers zelf kunnen leren en verbeteren door middel van data.
Het werkt als volgt: de computer krijgt een dataset met voorbeelden en probeert op basis daarvan een patroon te ontdekken. Vervolgens kan de computer dit patroon toepassen op nieuwe data om daar voorspellingen op te doen of beslissingen te nemen. Er zijn verschillende soorten machine learning, zoals supervised learning waarbij de computer een correct antwoord krijgt en daarop kan leren, en unsupervised learning waarbij de computer zelf op zoek gaat naar patronen.
ChatGPT is een voorbeeld van AI die speciaal ontworpen is om te communiceren met mensen via tekst. Het programma heeft miljoenen zinnen geleerd uit verschillende bronnen en kan daardoor goed begrijpen wat mensen bedoelen als ze iets schrijven. Wanneer je een vraag stelt aan ChatGPT, analyseert het programma jouw tekst en probeert het vervolgens het beste antwoord te geven op basis van zijn kennis. Door continu te leren van nieuwe input wordt ChatGPT steeds slimmer en beter in het communiceren met mensen.”
Kort gezegd: AI werkt met algoritmes om een taak uit te voeren. Dankzij machine learning, kan AI deze algoritmes verbeteren. Zo wordt het AI-model steeds iets slimmer.
Gezond verstand
Hoewel het natuurlijk indrukwekkend is dat een computer dit verhaal ‘uitspuugt’, is het verstandig om als mens ook zelf te blijven nadenken over wat AI schrijft, maakt of voorstelt. AI mist namelijk iets wat de meeste mensen wel hebben: gezond verstand. Zo kent de maatschappij veel ongeschreven regels. Die zijn ontzettend lastig te programmeren in AI. Met als gevolg dat AI het niet altijd bij het rechte eind heeft.
Als vuistregel geldt de welbekende 80/20-regel. Je kunt 80% van de output van AI gebruiken. Voor de overige 20%, gebruik je je eigen intelligentie. Helemaal achterover leunen kan dus nog niet. Maar: efficiënter maakt het je werk wel. Je begint immers niet langer met een wit canvas, maar hebt al een basis om op voort te borduren. Dat maakt dat AI voor vrijwel ieder bedrijf kansen biedt.
Kansen van AI
Wat voor kansen biedt AI dan? Sommige gebruiksdoelen liggen voor de hand: het schrijven van een verslag, het samenvatten van een lang artikel of het uitwerken van notulen. Je voert je input in in de AI-tool en krijgt binnen luttele seconden een resultaat waar je zelf uren mee bezig zou zijn. Maar AI kan nog veel meer. Zo maakt de tool Tome binnen een paar seconden een PowerPoint van je verslag. Adobe FireFly en Dall-E generen op basis van enkele woorden aan input een nieuwe afbeelding voor bij je nieuwsbericht. SheetsGPT schoont je Excel-documenten op en maakt gegevens overzichtelijk in diagrammen en grafieken. En dit is slechts het topje van de ijsberg.
AI bij Hello New Day
Als innovatiebureau zitten we natuurlijk bovenop het nieuws. Want als er iets innovatie schreeuwt, dan is het AI. Hoe kunnen wij gebruikmaken van AI om ons werk nog beter uit te voeren? We hebben bijvoorbeeld AI al ingezet om marktanalyses te doen, strategische beleidsplannen op te stellen, te brainstormen en trends te analyseren.
Zijn de uitkomsten altijd perfect? Dat niet. Ook hier geldt dat we na de input van AI pas echt het verschil maken met onze eigen kennis. Op die manier kijken we ook naar het gebruik van AI: het is een hulpmiddel om basiswerkzaamheden sneller te kunnen doen, zodat we ons daarna kunnen focussen op het werk waarmee we onze klant écht vooruit helpen.
Wat kun jij met AI?
Om ons heen zien we momenteel dat veel mensen wel van AI gehoord hebben, maar er zelf nog geen gebruik van maken. Want hoe pas je het toe? Heb je er voor het eerst mee te maken, dan is onze tip om laagdrempelig te beginnen. Laat eens een samenvatting schrijven door ChatGPT of maak je PowerPointpresentatie in Tome.
Ben je al verder, dan kun je nadenken hoe je AI integreert in je werkproces. Misschien wil je bijvoorbeeld al je eigen AI chatbot maken voor jouw zakelijke website met behulp van Google’s VertexAI. Er zijn ontzettend veel toffe dingen waar je als organisatie op kunt inspelen. Zie je door de bomen het bos niet meer? Wij denken graag met je mee. Of ga volledig in de 2023-modus, en vraag het de AI Toolbox for Innovators.
Ja, maar…
Innovaties zoals AI roepen vaak ook weerstand op. Dat is logisch. Veel mensen zijn van nature niet dol op verandering. En dat AI ons leven gaat veranderen, is wel duidelijk. Maar juist daarom is het slim om je er wél mee bezig te houden. Tegenhouden gaat immers niet lukken. Wij zijn bijvoorbeeld heel benieuwd hoe deze mensen, die in 1998 het nut van de mobiele telefoon niet inzagen, nu door het leven gaan.
Uiteraard is het goed om kritisch te blijven. Dat doen we bij Hello New Day ook. Zo voeren we nooit privacygevoelige informatie in in één van de tools. We weten immers niet waar dit terechtkomt. En we zijn transparant richten klanten over het gebruik van AI. We willen nooit de indruk wekken dat we werk zelf hebben gedaan waar dat niet zo is. Zoals gezegd: gezond verstand blijft belangrijk, hoe slim AI ook lijkt.
Wat gaat er nu gebeuren?
De ontwikkelingen in AI gaan razendsnel. Waar we de afgelopen jaren wel steeds verbeteringen zagen, is het tempo dit jaar echt opgevoerd. In februari konden we ChatGPT alleen inzetten voor tekst. In maart kwamen daar via GPT4 al hele websites bij. Sinds april is het supereenvoudig om afbeeldingen te genereren. En in mei maakte GPT4 het mogelijk om huidige websites te scannen en te gebruiken in zijn antwoorden.
Dat de ontwikkelingen zich zo snel opvolgen, past binnen de theorie van exponentiële groei. Die zegt dat technologie niet lineair groeit, maar exponentieel. Ofwel: we gaan niet van 5 mogelijkheden naar 6, maar van 5 naar 10. En dan naar 20. Enzovoort. In dit artikel uit 2021 leggen we deze theorie verder uit. In de huidige fase gaat de techniek zelfs bijna te snel om bij te houden. Het is niet voor niets dat experts oproepen om tijdelijk de pauzeknop in te drukken.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat we stil moeten gaan zitten. Sterker nog: dit is juíst het moment om als bedrijf kritisch te kijken naar de kansen die AI biedt.