ElkeDagBeter
“We bellen elke dag 10 klanten om te weten wat er bij hen speelt”
Joost van den Hooven, Elektrolas
In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Joost van den Hooven, eigenaar van Elektrolas.
Joost was 23 toen hij in 2000, samen met een vriend, Elektrolas oprichtte. Gelast had hij nog nooit. Maar met een flinke dosis enthousiasme en de wil om er iets van te maken, gingen ze van start. Waar Joost de eerste jaren omschrijft als studentikoos, kwam daar langzaam maar zeker verandering in. Inmiddels is Elektrolas een toonaangevend bedrijf in de lassector. Joost vertelt hoe het hem lukt om elke dag beter te worden.
Basis gelegd
Met een afdeling kwaliteitsbeheer, robotisering en een eigen lasschool lijkt Elektrolas in niets meer op het bedrijf waar het ooit mee begon. Al was groeien voor Joost nooit een doel op zich. Hij vertelt: “De eerste jaren werkte ik samen met een vriend aan het opbouwen van Elektrolas. We maakten veel uren, maar trokken ook gerust een fles wijn open als het mooi weer was. We hadden vooral veel lol in wat we deden. Rond 2005 gaf mijn compagnon aan dat hij weleens wat anders wilde gaan doen. Ik wilde Elektrolas daarentegen graag behouden.”
Die wetenschap gaf Joost de druk die hij nodig had om zijn plannen met Elektrolas te verscherpen. Hij vervolgt: “Ik zette voor mezelf op een rij hoe ik Elektrolas succesvoller kon maken. Welke klanten had ik daarvoor nodig? Hoe bereiken we die klant? Welke mensen werken daar? Wat hebben zij nodig? En hoe kunnen wij ze daarbij helpen? Toen mijn compagnon in 2008 de liefde vond in Mexico, had ik de basis gelegd om het bedrijf in mijn eentje over te nemen.”
Gedreven en flexibel
De financiële crisis betekende dat er lastige tijden aanbraken voor het Waalwijkse bedrijf. Joost liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij vertelt: “We waren bezig om een nieuw pand te zetten en ik had mijn compagnon uitgekocht toen de markt in elkaar stortte. Dat bracht spanning met zich mee. Maar we waren gedreven en flexibel, en vonden telkens een andere branche om ons in te verdiepen. Zo sloegen we ons erdoorheen. Uiteindelijk kwamen we als bedrijf alleen maar sterker te staan.”
Diezelfde aanpakkersmentaliteit leidde ook tot steeds verdere groei van Elektrolas. Joost: “Ik kijk altijd wat de markt nodig heeft. Een voorbeeld was de invoering van de Europese Norm NEN-EN 1090 voor staalconstructies. Die stelde hogere kwaliteitseisen aan lassers. Klanten vroegen of wij hun mensen konden scholen. Op zaterdagochtend kwamen er dan een paar jongens langs voor een training. Dat beviel goed.”
Daarop besloot Joost om zich in te schrijven als opleider bij het Nederlands Instituut voor Lastechniek. Hij vervolgt: “Het leek me handig als klanten subsidie konden aanvragen voor de trainingen die we gaven. Met de officiële inschrijving kon dat. Daarna ging het opeens hard. Inmiddels hebben we 9 lascabines en 2 theorielokalen waarin we lassers trainen. Die zijn overdag en ’s avonds altijd bezet. En sinds een maand zijn we sterk uitgebreid met dagopleidingen dankzij een grote opdracht van Tesla.”
Gewoon doen
Innoveren zit Joost in het DNA. Hij is een doener, snel enthousiast en ziet geen problemen, maar alleen uitdagingen. Hij vertelt: “Een vriend van me zei ooit: ‘zullen we stoppen met aanstalten maken en gewoon gaan?’ Dat ging om een restaurantkeuze, maar ik neem die uitspraak ook mee in mijn zakelijke leven. Veel mensen blijven te lang bezig met plannen maken. Ik ga liever gewoon doen. Natuurlijk gaan dingen niet altijd zoals je wilt, dat hoort erbij. In plaats van dan op te geven, kijk ik dan hoe het anders kan. Vaak komt het dan alsnog goed.”
Nu het bedrijf uit 32 mensen bestaat, hebben ook medewerkers van Elektrolas de vrijheid om hun eigen verbeteringen door te voeren. Joost stimuleert dat graag. Hij vertelt: “Ik houd ervan om innovatie aan te slingeren. We hebben bij Elektrolas een Golden Circle [zie afbeelding hieronder] waarin staat wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dat doen. Dat helpt iedereen om te zien dat ze onderdeel zijn van het grote geheel. En om bij alles wat ze doen te denken vanuit onze missie en visie.”
Bovendien is het hele team regelmatig bewust bezig met innovatie. Joost vervolgt: “Elke afdeling houdt regelmatig een pizzasessie. Dan bespreken we wat er goed gaat, wat aandacht verdient en hoe we met elkaar omgaan. Ook nemen we klantfeedback mee. Daar komt vaak nuttige informatie uit, die we kunnen gebruiken om te verbeteren. Daarnaast stap ik elke twee maanden op de zeepkist om te vertellen hoe het met Elektrolas gaat en hoe blij ik met iedereen ben. Dat helpt om de neuzen dezelfde richting op te houden. En om succesvol te innoveren met het hele team.”
Voor Joost is het vanzelfsprekend om altijd bezig te zijn met verbeteren en innoveren. Hij geeft 3 tips waarmee ook jij Elke Dag Beter kunt worden:
Tips van Joost
#1 Weet wie je klanten zijn
“Bij Elektrolas werken we met vier persona’s: Alexander, Maarten, Marcelino en Mieke. Allemaal hebben ze hun eigen wensen en behoeften. Bij elke innovatie bedenken we wat die betekent voor elk type klant. Dat helpt om de missie en visie scherp te houden.”
#2 Ga met je klanten in gesprek
“In het verlengde daarvan ligt dat je moet weten wat er bij je klanten speelt. Onze mensen in de binnendienst bellen elke dag 10 klanten om informatie op te halen. Voor de kerst bezoeken we 20 grotere opdrachtgevers om te vragen hoe ze onze samenwerking ervaren. Een vraag die we ook altijd stellen, is: ‘Als Elektrolas een miljoen moest investeren, waar moeten we dat volgens jou dan insteken?’”
“Tien antwoorden zijn dan niet serieus – en dat mag ook – maar uit de rest halen we waardevolle input. Zo riep een aantal klanten dat we ons moesten verdiepen in automatisering. Dat idee lag in lijn met onze eigen ambities. Inmiddels zijn we vier jaar onderweg, en draaien er tientallen robots en cobots van ons in de industrie. We zijn hier dus ook echt mee aan de slag gegaan.”
#3 Kijk breder dan je eigen organisatie of branche
“Voorheen was Elektrolas geen projectorganisatie. Onze automatiseringstak is dat wel. Zelf had ik daar geen ervaring mee. Maar dankzij mede-ondernemers die ik heb leren kennen bij de Innovatietafel, wist ik al tegen welke problemen zij aanliepen. Daardoor hoefde ik de fouten die zij hadden gemaakt zelf niet meer te maken. Ik denk dat je altijd iets kunt leren door je blik te verbreden en in gesprek te gaan met anderen. Of dat nu mensen zijn uit je eigen omgeving, je klanten of andere ondernemers.”
Wij bedanken Joost voor zijn inzichten en waardevolle tips. Natuurlijk hopen we dat ze jou op weg helpen om ook elke dag beter te worden.
Op donderdag 26 oktober komen de leden van de Innovatietafel bij Elektrolas op bezoek voor het jaarevent.
En een week later, op donderdag 2 november, opent Elektrolas een nieuw cobotcentrum met 1000 m2 extra vloeroppervlak.
Wil je ook elke dag beter worden? Wij helpen je graag. Neem contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of 06-41490456.