Ja, maar hoe dan?!
Hoe zet je het Business Model Canvas zinvol in?
Juli 2020
Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe zet je het Business Model Canvas zinvol in?’
Business Model Canvas
De één is lyrisch over het Business Model Canvas (BMC), de ander vindt het maar niets. Hoe komt dat nu? Door het model zelf, door de gebruiker of adviseur die er mee werkt of omdat de tool nu eenmaal in de ene situatie waardevoller is dan in de andere?
In dit blog lees je:
- Voor welk type vragen het Business Model Canvas een handig hulpmiddel is
- Hoe je het canvas dan het beste kunt gebruiken
Voor dit artikel is Johan de archieven in gedoken van Hello New Day om te kijken wanneer het Business Model Canvas nu echt goed werkte als hulpmiddel bij een vraagstuk van hun klant.
Starters willen graag alle wereldproblemen oplossen
Voor startende ondernemers helpt het Business Model Canvas bij het definiëren van hun businessmodel. Als je ‘iets in de IT’ gaat doen, maar niet kiest voor een specialisme, is het moeilijk om je te onderscheiden. Ja, je vist in een grote vijver. Maar in die vijver vissen al veel mensen, die waarschijnlijk meer ervaring hebben dan jij.
Het BMC helpt om in beeld te brengen welke klantgroepen je als ondernemer interessant vindt, of waar je al een netwerk hebt. Omgekeerd kun je ook zoeken naar klanten voor wie jouw IT-techniek interessant is. Zo kom je tot een propositie voor een specifieke markt. Heb je dit scherp, dan is het tijd om je dienst nader te specificeren. Maak ook die oplossing heel specifiek. Voorbeeld: het bouwen van maatwerk websites met boekhoudkoppelingen voor accountants. Kijk, daar zijn er niet veel van.
Natuurlijk is het gevolg van een heel specifieke dienstverlening, dat je tegen veel kansen nee moet zeggen. Aan de andere kant word je wel ergens heel goed in – beter dan je concurrentie. Vergelijk het met een topsporter: die vindt vaak ook andere sporten leuk, maar kiest voor één sport om de top te bereiken.
Bestaande ondernemers kunnen moeilijk loslaten
Waar het voor starters de kunst is om specifieke keuzes te maken, is het voor bestaande ondernemers vaak moeilijk om iets los te laten wat hen in het verleden succesvol maakte. Wil je weten welke zaken je moet aanscherpen, verbeteren of innoveren om klaar te zijn voor de toekomst? Daar helpt het Business Model Canvas bij. Belangrijk hierbij is dat alle 9 vlakken van het canvas congruent moeten zijn.
Een voorbeeld: beloof jij aan je klanten dat ze hun pakket binnen 24 uur hebben, dan moeten jouw partners daar volledig op ingesteld zijn. Zijn ze dat niet, dan kun jij je waardepropositie niet waarmaken. Of is servicegerichtheid steeds belangrijker geworden, maar hebben je mensen andere kwaliteiten die in een eerdere fase waardevol waren voor je bedrijf? Dan is het soms beter om hen te laten gaan – ook al werken ze al lang voor je.
Andersom geldt dit ook voor klantgroepen. Misschien was je in de eerste jaren van je onderneming concurrerend op prijs, maar bied je inmiddels een volledig andere dienst. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Zijn je bestaande klanten niet bereid om voor jouw meerwaarde te betalen, dan is het beter om hen los te laten. Door het BMC helemaal in te vullen, zie je op welke punten je jouw businessmodel moet aanscherpen om innovatief te blijven.
Het Business Model Canvas gebruiken om te innoveren
Hello New Day zet het BMC regelmatig met succes in bij het zoeken naar innovatiemogelijkheden. Het visuele aspect geeft namelijk heel veel inzicht in de gevolgen van één verandering. We geven twee voorbeelden:
Veranderen waardepropositie
Als je van ‘altijd maatwerk’ overstapt naar ‘meer standaard, maar alles in 1x goed’, heb je andere klantgroepen nodig die naar jouw nieuwe toegevoegde waarde op zoek zijn. Dat vraagt wellicht om andere kanalen om die klantgroep te bedienen. Daarbij bestaat de kans dat hier een ander verdienmodel (meer massa, minder marge) ontstaat.
Een andere waardepropositie betekent waarschijnlijk ook dat je je belangrijkste activiteiten moet veranderen om je specifieke waarde te realiseren. Dat heeft impact op je resources en partners. Die moeten immers passen bij je vernieuwde activiteiten.
Veranderen partner
Kiezen voor een nieuwe partner lijkt misschien minder impactvol, maar het kan gevolgen hebben voor het hele model. Bijvoorbeeld als je een toeleverancier selecteert die duurzame materialen gebruikt. Die geeft je eindklant een nieuwe toegevoegde waarde: je product is nu niet alleen goed, maar ook duurzaam. De kans bestaat bovendien dat je hiermee een nieuwe klantgroep aantrekt.
Het mooie aan het BMC is dat je je businessmodel visueel maakt. Dit helpt om inzicht te creëren. Niet alleen voor jezelf, maar voor alle teamleden. Het is daarom een prachtige manier om:
- De impact van innovatieve ideeën door te vertalen op je gehele businessmodel
- Ideeën te genereren voor innovatie als je beseft dat je huidige businessmodel niet meer toekomstbestendig is
Ja, maar hoe dan?
One size fits nobody
Kortom, er zijn meerdere invalshoeken waarvoor je het Business Model Canvas uitstekend kunt gebruiken. Besef wel dat elk bedrijf uniek is. Een model is altijd hetzelfde model, maar de toepassing daarvan vraagt om maatwerk. Het vraagt om begrip van de gebruiker of klant die je ermee helpt. Het model is niet leidend, maar is een hulpmiddel. Zo zijn er vele andere hulpmiddelen waarmee je vergelijkbare vraagstukken kunt oplossen. Gelooft iemand niet in dit specifieke hulpmiddel, gebruik dan gewoon een andere!
Wil je weten of het Business Model Canvas het beste hulpmiddel is voor jouw vraagstuk of hoe je het moet toepassen?
Mail dan gerust Johan via johan@hellonewday.nl of bel hem op 06-55758973
0 reacties