Ja, maar hoe dan?!
Hoe bepaal je welke innovatiestructuur past bij je bedrijf?
Mei 2021
Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: hoe bepaal je welke innovatiemethode past bij je bedrijf?
Net zoals er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, zijn er meerdere manieren om tot innovatie te komen. En net zoals niet elke route even snel is, werkt niet elke methode even goed voor je bedrijf. Maar hoe bepaal je met welke methode(s) je gaat innoveren? Daar is de innovatiematrix een handige tool voor. Door te bepalen waar je als bedrijf in deze matrix staat, zie je welke innovatiestructuur de grootste kans van slagen heeft.
In dit blog lees je:
- Wat de innovatiematrix is
- Hoe je bepaalt waar je in de innovatiematrix staat
- Tips om deze kennis succesvol toe te passen
De innovatiematrix: 16 innovatiestructuren
De innovatiematrix is een diagram waarin 16 innovatiestructuren zijn verdeeld over 4 typen organisaties. Op de horizontale as van de matrix bepaal je de focus van je bedrijf: extern of intern. Op de verticale as vind je de bereidheid die je als bedrijf hebt om te investeren in een innovatie: hoog of laag.
Afhankelijk van de positie op beide assen, valt je organisatie onder één van de 4 typen bedrijven. Vanaf linksboven met de klok mee zijn dat de:
- Jagers: hoge investering, externe focus.
- Bouwers: hoge investering, interne focus.
- Uitvinders: lage investering, interne focus.
- Experimenteerders: lage investering, externe focus.
Welke innovatiemethode past bij jouw bedrijf?
Door in te vullen waar je als bedrijf staat op deze assen zie je welke innovatiemethoden bij je passen. Heb je weinig budget en ligt je focus vooral intern, dan kom je uit bij een design sprint of innovatietraining. Investeer je veel in je innovatie en ligt je focus met name extern, dan passen initiatieven op het gebied van co-creatie beter bij je.
Je kunt de matrix ook andersom gebruiken. In dat geval stel je eerst op welke doelen je als organisatie wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld je focus verleggen van intern naar extern. In het geval van een lage investering, kun je ervoor kiezen om iemand in te huren die je gaat helpen bij je innovatie (external incubator). Zo maak je laagdrempelig kennis met andere manieren om te innoveren.
Ook het type innovatie waar je mee bezig bent, heeft invloed op de methode die je kiest. Als je een baanbrekende chip ontwikkelt, wil je je kennis waarschijnlijk niet openbaar maken. Een publieke hackaton om nieuwe ideeën te krijgen is dan geen optie. In dat geval blijf je qua focus een de rechtse kant van de innovatiematrix. Wil je juist een bestaand product verbeteren, dan hoef je hiervoor geen hoge investering te doen. Een external accelerator is in dat geval zonde van de tijd en het geld
Ja, maar hoe dan?
3 tips om de innovatiematrix toe te passen
Het gebruik van de innovatiematrix werkt dus op verschillende manieren. Met deze tips maak je de kans op succesvolle innovaties het grootst:
Tip 1. Groei van beneden naar boven!
Als je net begint met innoveren, is het slim om ergens onderaan op de matrix van start te gaan. Zo geef je jezelf de gelegenheid om rustig te beginnen, zonder grote investering. Vaak kom je er namelijk pas gaandeweg achter waar je precies staat op beide assen. Zo denken sommige bedrijven dat hun focus extern ligt, terwijl die in de praktijk meer richting het midden is.
Tip 2. Combineer structuren met elkaar
De innovatiematrix is opgedeeld in 16 vlakken die los van elkaar staan. Je hoeft echter niet te focussen op één structuur als je innoveert. Vaak werkt het prima om meerdere structuren met elkaar te combineren. Zo kun je een accelerator (extern) gebruiken om je Community of Practice (intern) in een stroomversnelling te brengen.
Tip 3. Houd de beschikbare tijd in het oog als factor
In de matrix worden investering en focus tegen elkaar afgezet. Bij de eerste denken we vaak aan geld, maar houd er rekening mee dat je als bedrijf ook tijd investeert in een innovatie. Wil je disruptief innoveren, dan is het nodig om hier mensen voor aan te nemen of taken van bestaande medewerkers over te dragen. Tijd kan hierin zeker een bepalende factor zijn.
Hello New Day denkt graag met je mee over welke innovatiemethode past bij je bedrijf. Ben je bezig met innovatie of wil je weten hoe je hiermee kunt beginnen? Neem dan contact op met David de Witt: d.dewitt@hellonewday.nl of 06-10423105.
0 reacties