ElkeDagBeter

“Ik leer veel door anderen te bestuderen”

Dave Smits, Huis & Hypotheek.

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Dave Smits, eigenaar van Huis & Hypotheek, Credion, FIER Sport en ‘t Koffiehuis Rosmalen.

De intro van deze rubriek was in de 8 jaar dat we ‘m gebruiken nog niet eerder zo goed van toepassing als nu. Dave Smits heeft namelijk niet alleen verschillende succesvolle bedrijven, hij speelde vanaf zijn 19e als profvoetballer bij Willem II. Twaalf jaar lang stond zijn leven in het teken van continu verbeteren en het uiterste uit zichzelf halen. Een mindset die hij als ondernemer nog elke dag met zich meeneemt.

Profvoetballer worden was een jongensdroom. Maar het was niet de enige droom die hij had. Dave groeide op in een arbeidersgezin. Als tiener wilde hij al ondernemer worden, zodat hij voor zichzelf een beter leven kon creëren dan het leven dat hij kende. Naast zijn voetbalcarrière studeerde hij daarom fiscale economie aan de Universiteit van Tilburg en ging hij in de avonduren aan de slag als freelance financieel adviseur.

In 2002 startte Dave met zijn eerste vestiging van Huis & Hypotheek. Wat begon met het klant voor klant opbouwen van een bedrijf, is inmiddels uitgegroeid tot drie goedlopende vestigingen van de franchise in Rosmalen, Veenendaal en Zaltbommel. Daarnaast richtte Dave nog drie andere bedrijven op: FIER Sport, Credion en ’t Koffiehuis Rosmalen.

Bij ons vertelt Dave wat hij doet om Elke Dag Beter te worden.

Twee krantenwijken

Wie Dave nu hoort praten over zijn bedrijven, krijgt het gevoel alsof hij nooit iets anders heeft gedaan. En deels is dat ook zo. Dave: “In het gezin waarin ik opgroeide, hadden we weinig. Mijn vader werkte veel als meubelmaker, mijn moeder was huisvrouw. Het was lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Al op jonge leeftijd besloot ik dat ik het anders wilde doen. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik alles op alles zette om later niet in dezelfde situatie terecht te komen. Daarom begon ik al jong met het verdienen van mijn eigen geld.”

Ook naast zijn trainingen bij Willem II verdiende Dave een zakcentje bij. Hij vertelt: “Op mijn 11e kwam ik terecht bij de jeugdopleiding van Willem II. Lange tijd liep ik voor de eerste training twee krantenwijken. Toen ik bij de landelijke A-jeugd zat, kwam mijn trainer met ons praten. Hij vond dat ik moest focussen op het voetbal. Ik zei tegen hem dat ik ging stoppen met de krantenwijk, maar dat deed ik niet. Ik wilde geen geld mislopen. Na drie weken kwam mijn trainer naar me toe om te zeggen dat ik me had verbeterd. Terwijl er maar één ding was veranderd: mijn mindset. Dat maakte het grote verschil.”

Omschakeling

Tijdens zijn carrière als voetballer werkte Dave al als freelancer in de financiële dienstverlening. Toch ging de overgang van een leven als topsporter naar een bestaan als ondernemer niet zonder slag of stoot. Dave: “Ik was gewend om een team om me heen te hebben van mensen die allemaal elke dag beter willen worden. Op kantoor heeft niet iedereen die instelling. Ik vond het moeilijk dat niet iedereen elke dag het uiterste uit zichzelf haalde. Het duurde lang voordat ik die omschakeling kon maken. Maar inmiddels ben ik – naast kritisch – vooral trots op wat de mensen om me heen neerzetten.”

De grootste stap die Dave zette met Huis & Hypotheek kwam in 2010, toen het bedrijf de slogan ‘Het antwoord is ja, wat is uw vraag?’ introduceerde. Dave: “Die slogan bracht veel teweeg. We kregen hele andere vragen dan we hadden verwacht. Dat inspireerde mij. We kregen bijvoorbeeld niet alleen vragen van particulieren – onze doelgroep – maar ook van ondernemers. Dat leidde uiteindelijk tot de oprichting van Credion. En via de ervaringen die we daar opdeden en de mensen met wie we spraken, kreeg ik het idee voor FIER Sport. Het bracht dus nog meer teweeg dan alleen nieuwe klanten.”

Eén doel

De ideeën voor de nieuwe ondernemingen ontstonden door observaties van Dave over wat er om hem heen gebeurde. Hij is zich dan ook continu hyperbewust van alles wat er gaande is. Hij vertelt: “Ik vind niets mooier dat het gedrag van anderen bestuderen. Waarom doet iemand wat-ie doet? Mijn voelsprieten staan continu aan. Je moet misschien een beetje idioot zijn om dat te doen, maar ik leer er ontzettend veel van. Het voelt ook niet als een opdracht of werk. Het is wie ik ben.”

Zijn observaties gebruikt hij ook om anderen te helpen zich te verbeteren. Hij vervolgt: “Als ik een gesprek opvang van een collega en ik hoor dat het beter kan, neem ik diegene daarna meteen apart. Ongeacht waar ik zelf mee bezig ben of hoe druk ik het heb. Ik geloof er namelijk in dat je tien keer sneller leert van on the spot coachen dan van een keer per maand een gesprek voeren. Voor mij is er maar één doel in het leven, en dat is mezelf ontwikkelen. Door op deze manier te werk te gaan, hoop ik anderen daar ook bij te helpen.”

Dave weet niet beter dan dat hij altijd bezig is om Elke Dag Beter te worden. Welke tips heeft hij voor anderen om zichzelf ook te verbeteren?

Tips van Dave

#1 Leg de lat hoog

“Ik dacht een tijdje dat het slim was om mijn lat lager te leggen, zodat meer mensen die konden halen. Dat bleek een vergissing. Veel mensen vinden het namelijk genoeg om bij de lat in de buurt te komen. Daarom leg ik hem nu voor het hele team zo hoog als ik ‘m voor mezelf leg. Ik reken niemand erop af als ze dat niet halen, maar het helpt ze wel om het uiterste uit zichzelf te halen.”

 

#2 Ga het doen

“Er zijn twee manieren om iets te leren: je leest je in, neemt lessen en gaat het dan pas proberen. Of je begint, en leert al doende wat je nodig hebt om er goed in te worden. Die laatste levert het meeste succes en geluk op. Ik gooi daarom het liefst iedereen die bij ons werkt in het diepe. Ook stagiairs. Fouten maken mag, die lossen we wel weer op. Zolang je er maar van leert.”

 

#3 Herhaal, herhaal, herhaal

“Veel ondernemers gaan ervan uit dat anderen weten wat er in hun hoofd zit. Ze zijn zelf zo doordrongen van hun missie, dat ze het vreemd vinden dat een ander dat niet voelt. Dat is een valkuil. Daarom ben ik dagelijks bezig om mijn verhaal te delen. Ik geef voorbeelden, herhaal het met andere woorden, laat het zien in de praktijk; net zolang tot ik zeker weet dat de mensen in mijn team het ook voelen.”

 

We bedanken Dave voor het delen van zijn waardevolle tips en inzichten. Wil jij ook Elke Dag Beter worden? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.