Kansenspotter

Duurzamere keuzes maken dankzij data, AI en Virtual Reality

​november 2019

Het is een typische eigenschap van sterke ondernemers: kansen spotten. Je ziet wat beter, slimmer, duurzamer of makkelijker kan. Die kansen spotten wij ook. Om ze uit te voeren, zoeken we mensen die ze met ons omzetten tot succes. Misschien heb jij hét antwoord op onze vragen. De kans van deze keer: kennisdeling in innovatieve omgevingen.

Mensen maken zo’n 35.000 keuzes per dag. Inderdaad, een gigantisch aantal. Het overgrote deel van die beslissingen neem je onbewust, vaak gedreven door gewoontes.

Ondertussen rapporteert de VN dat we anders moeten eten en leven om de aarde leefbaar te houden. Alles bij het oude houden is geen optie. De taak aan ons allemaal: bewuster duurzame keuzes gaan maken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wellicht dat Virtual Reality (VR), kunstmatige intelligentie (AI) en data ons een handje kunnen helpen?

 

In het kort

  • De kans: stimuleer duurzame keuzes door gebruik te maken van data, AI en VR.
  • Het initiatief: ontwikkel platforms en apps die mensen adviseren op basis van data
  • De partijen: gemeenten, data-analisten en softwareontwikkelaars
  • De behoefte: slimme en onafhankelijke adviezen krijgen op complexe vragen

Macht der gewoonte

 Gedrag beïnvloeden is geen makkelijke opgave. Dat geldt zeker ook voor duurzaamheid. Veel mensen willen wel biologische of verpakkingsvrije producten kopen, maar laten zich verleiden door het gemak van de supermarkt om de hoek of een lager prijskaartje. Hoe kunnen we de macht der gewoonte doorbreken? Drie voorbeelden.

Pak deze kans

#1 Oké Google, help me de beste keuze te maken

Voor wie duurzame boodschappen wil doen, kan een flitsbezoek aan de supermarkt zomaar veranderen in een middag etiketten uitpluizen. Duurzaam geproduceerd, met eerlijke handel, palmolievrij of vegan: welk product is écht een goede keus?

Hoe handig is het als een app die keuze voor je maakt? Jij scant het schap, de app vertelt je welk product je het beste kunt kopen. Misschien wel met een Google Glass. Natuurlijk kun je dit ook toepassen bij het kiezen van een zuinige auto of milieuvriendelijke vakantie.

Vraag 1: hoe zijn Virtual Reality en data hier aan elkaar te koppelen om duurzamere keuzes te maken?

#2 Collectief duurzamer leven

Stel, je hebt een eigen auto maar gebruikt deze weinig. Voor je buurman van 3 huizen verderop geldt hetzelfde. Eén probleem: je weet dit niet van elkaar. En dus heb je allebei een auto die 90% van de tijd op de stoep staat.

Door data van bijvoorbeeld Google Maps of navigatiesystemen te gebruiken en dit te koppelen aan de gegevens van de mensen die binnen een bepaalde straal van je vandaan wonen, is deze informatie te ontsluiten. Kan een platform je advies geven of je wellicht je auto met iemand uit de buurt kunt delen? 

Vraag 2: hoe kun je deze data ontsluiten en samenwerken om duurzamer te leven?

#3 Niet oma, maar je telefoon weet raad

Bij ingewikkelde vragen is een wijze raad van iemand anders ontzettend handig. Alleen, wie weet het beste antwoord op je vraag? Met een lijstje tips en tricks ben je er niet. Een persoonlijk advies gebaseerd op bijvoorbeeld satellietdata, eerdere ervaringen van anderen en wetenschappelijke kennis helpt je misschien wél uit de brand.

Een voorbeeld. Je vraagt je af of zonnepanelen interessant voor jou. Daarbij denk je niet alleen aan of ze goed zijn voor het milieu en de portemonnee, maar ook of het qua logica past in de wijk waar je woont. Of dat het bijvoorbeeld slimmer is om het dak van een boer vol te leggen. Vaak is dat het geval, maar is dit complex om te regelen. Hoe meer mensen op een universeel platform aangeven dat ze dat willen, hoe meer schaalvoordeel er ontstaat.

Vraag 3: welke collectieve toepassingen zie jij voor data? En hoe kunnen we zo’n platform ontwikkelen?

 

Natuurlijk, er zijn al veel initiatieven die mensen bijstaan in het maken van slimme keuzes. Maar juist door het enorme aanbod, ontstaat ook ruis. Hoe maak je immers de beste keuze als er honderden opties zijn? Het gevolg is dat alleen idealisten aanhaken, en de rest door de bomen het bos niet meer ziet.

Kunnen gemeentes deze rol oppakken om gedragsverandering bij veel meer bewoners te bewerkstelligen? Het overzicht scheppen en onafhankelijke adviezen geven op basis van betrouwbare data? En daarmee zowel voldoen aan de wensen van inwoners en het behalen van eigen duurzaamheidsdoelstellingen?

Wij zijn benieuwd naar de mogelijkheden en oplossingen die jij ziet. Wil je hierover meedenken? Neem contact op met Pim Ketelaars via pim@hellonewday.nl of +31 6 20866163.

 
Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.