Het innovatiewoordenboek

Wat is de mom test?

De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. In deze editie gaan we in op de mom test.

lydia fraaije biomimicry

En dan nu in het Nederlands…

De mom test is letterlijk de moedertest. Je gebruikt deze test als je een idee voor een product of dienst wil toetsen bij een groep mensen. Dat doe je om te voorkomen dat je onbedoeld positieve reacties uitlokt. Meestal zeggen mensen namelijk dat ze je idee goed vinden, terwijl ze het in werkelijkheid nooit gaan gebruiken. Door je vragen zo formuleren dat zelfs je moeder niet anders kan dan eerlijk antwoorden, voorkom je een bias.

    Wat houdt het in?

    Stel: je wil een kookboek schrijven met daarin gezonde gerechten die in 20 minuten klaar zijn. Jij gelooft dat dit een goed idee is. En als je aan mensen vraagt of ze zo’n kookboek zouden kopen, zeggen ze allemaal ja. Eenmaal in de winkel blijken de warme broodjes echter veel sneller over de toonbank te gaan dan jouw gezonde kookboek. Maar ze waren toch zo positief?

    Ja, dat klopt. Als dit gebeurt, is de kans groot dat je de verkeerde vragen hebt gesteld. Daardoor kreeg je weliswaar de antwoorden die je graag wilde horen, maar niet de antwoorden die je nodig had. Om de échte mening van je proefpersonen te achterhalen, doe je daarom de mom test. Die heeft de volgende 3 kenmerken:

     

    1. Praat over het leven van je doelgroep, in plaats van over je idee

    In plaats van te vragen of mensen je kookboek willen kopen, focus je je vragen op de manier waarop mensen nu koken. Uitgebreid of snel? Volgens recept of uit de losse pols? Met zelf gekochte ingrediënten of uit een verspakket? Op die manier achterhaal je waar de echte behoefte ligt.

    1. Vraag naar specifieke voorbeelden uit het verleden, in plaats van naar meningen over de toekomst

    Laat mensen vertellen hoe ze hun maaltijden meestal op tafel krijgen. Lopen ze na hun werk langs de supermarkt voor een kant-en-klaarmaaltijd? Of maken ze een weekmenu en halen ze hun boodschappen daarvoor in één keer in huis? Door te weten wat het normale gedrag is, kun je zien of – en zo ja, hoe – jouw idee daartussen past.

    1. Praat minder, luister meer

    Je wordt niet slimmer door te praten, maar door te luisteren. Stel je vraag en laat daarna de ander aan het woord. Zo leer je veel meer dan wanneer je je proefpersoon onderbreekt. Onderschat de kracht van stilte niet. Mensen zijn geneigd om stiltes op te vullen. Praat jij niet, dan doet de ander dat wel.

     

    biomimicry natuur innovatie

    In de praktijk

    De mom test is bedacht om de echte mening van mensen te achterhalen in de conceptfase van een nieuw product. In principe is de methode altijd toepasbaar als je iemands echte mening wilt achterhalen. Het kookboek is een voorbeeld: hebben mensen behoefte aan recepten, of willen ze liever een andere oplossing om hun leven makkelijker te maken?

    Stofzuigerfabrikanten vonden zo’n echte mening in de sketch Ruzie met de dingen (YouTube) van cabaretier Ronald Goedemondt. Het snoer dat stapels tijdschriften omtrekt, het wagentje dat op zijn kant gaat liggen als je tegen de muur stoot en de slang die de gordijnen opzuigt: Ronald – en vele mensen met hem – wordt er gek van.

    Hoewel dit natuurlijk een sketch is, is deze mening goud waard voor de producenten van stofzuigers. Want blijkbaar zitten mensen niet te wachten op een lichtere of stillere stofzuiger. Ze willen van die draad en dat autootje af. Met een draadloze steelstofzuiger los je beide problemen op. Zo weet je in welke richting je je product kunt ontwikkelen.

    Door mensen te vragen naar hun ervaringen en frustraties, ontdek je wat je kunt doen om ze op te lossen. Dit kan twee uitkomsten hebben: je idee sluit aan bij de ervaringen en frustraties van je doelgroep en je kunt je oorspronkelijke idee uitwerken tot een prototype, of je idee sluit niet goed aan en je moet met een nieuw idee komen dat beter aansluit op de problemen die je doelgroep ervaart. In beide gevallen geldt dat je eindproduct er beter op wordt. En dus is het altijd de moeite waard om de mom test in te zetten.

    Wil je meer weten over de mom test of heb je hulp nodig bij het toepassen ervan? Neem dan contact op met Thijs via thijs@hellonewday.nl of 06 – 28 85 22 97.

    Eerder in de serie #Innovatiewoordenboek

    0 reacties

    Share This

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

    Cookie settings

    Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

    FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

    AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

    Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.