ElkeDagBeter
“Alleen als je geïnspireerd bent wil je winnen!”
Femke Hellemons, COO Olympia Uitzendbureau
In gesprek met succesvolle leiders, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Femke Hellemons, Chief Operation Officer (COO) bij Olympia.
Sinds 2017 is Femke COO bij Olympia en heeft ze actief mee kunnen werken aan de hernieuwde strategie met als slogan: Olympia geeft werk betekenis. 1 van de 7 deelstrategieën is de weg naar een High Performance organisatie, wat veel lijkt op #ElkeDagBeter. Femke vertelt hoe Olympia elke dag beter wordt.
Onze mensen voegen waarde toe
“We werken hier met 3 typen ‘klanten’: onze intercedenten, flexwerkers en opdrachtgevers. Onze focus ligt op de intercedenten en flexwerkers. Zij zijn het belangrijkste onderdeel van ons bedrijf. Processen zijn er alleen om hen te ondersteunen. Zo kunnen onze mensen waarde toevoegen, voor zichzelf en voor het bedrijf. Dat geldt voor intercedenten, maar zeker ook voor flexwerkers.”
Zorg voor inspiratie
“Ik las laatst een interview met schaatsster Yvonne van Gennip in de krant. Ze had alles gewonnen, maar haar inspiratie was op. Dat maakte dat ze een punt zette achter haar schaatscarrière. Alleen toewijding voor haar sport was niet genoeg, ze had inspiratie nodig om te winnen. Wij zetten vol in op inspiratie voor onze medewerkers.”
“Uit onderzoek van Bain & Company’s blijkt dat geïnspireerde medewerkers bijna 2,5 keer productiever zijn dan tevreden medewerkers! Vergeleken met ontevreden medewerkers is dit gat nog groter. Alleen als je geïnspireerd bent, ga je voor de volgende medaille.”
Daarnaast hebben we een uitgebreid implementatieprogramma voor het Werken volgens de Bedoeling. Wij hebben de 4 R’en uit het leiderschapsmodel uitgebreid met een 5e R van Relatie. Het gaat tenslotte allemaal om de klant en de relatie die we opbouwen!
Op deze 5 onderwerpen hebben we praktische zaken ingeregeld om mensen te ondersteunen in het werken volgens De Bedoeling.
Persoonlijk kompas
“Vanaf de eerste dag dat intercedenten bij ons zijn, krijgen ze het vertrouwen hun eigen talenten optimaal in te zetten. Wat is je persoonlijke kompas? Hoe geef je betekenis aan je werk? Onze medewerkers staan op 1. De opdrachten volgen daarna. Deze manier van werken past bij de behoeften van jongeren die nu afstuderen. Maar eigenlijk geldt dat voor iedereen. Als mensen op de goede plek zitten, functioneren ze beter. We matchen op skills, behoeften en cultuur, niet alleen op een cv.”
Werkgroepen
“Bij Olympia werken we met High Performance werkgroepen. Hierin zitten mensen uit het veld en van de directie. Samen bedenken ze verbeteringen. Vanuit klanten, vanuit de organisatie of in co-creatie met de vestigingen. Innovatie is hierin een heel groot onderdeel. Een mooi voorbeeld is de 3D-animatie die we voor een klant hebben laten maken. Hiermee helpen we flexwerkers om zich de werklocatie eigen te maken, al voordat ze beginnen. Het is ook een soort sfeer en cultuurcheck. Ook mooi is de inzet van data om mensen sneller naar de juiste opleiding en baan te krijgen. De resultaten geven zoveel voldoening. Iedereen staat te springen om nieuwe ideeën te testen. Dat boeit en inspireert.”
Tips van Femke
#1 Vind je betekenis
Je kunt geen impact maken als je niet weet wat je drijft. Waar kom je je bed voor uit? Waar gaat je hart sneller van kloppen? Je antwoorden zijn je kompas. Dit bouw je eerst persoonlijk op en vertaal je later naar de zakelijke context. Creëer zelf een functie waarin jouw drijfveren optimaal tot hun recht komen. Je kompas inspireert je.
#2 Vertrouw op jezelf
Heb vertrouwen in jezelf en spring in het diepe. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Je leert er altijd van, juist buiten je comfort zone gebeuren de mooiste dingen. Gaat het mis, dan komt het toch goed. Ervaringen maken je rijker. ‘Je kunt pas springen als je het vertrouwen in jezelf hebt.’
#3 Ga het gesprek aan en leer
Jezelf ontwikkelen houdt nooit op. Blijf daarom met je voeten op de vloer. Loop een dag mee op de werkvloer bij een klant. Ga het gesprek aan en ontdek wat daar speelt. Leer hoe je daar zelf op kunt inspelen. Ga op bezoek bij je leveranciers en vestigingen, in plaats van hen naar jou te laten komen. Het levert je altijd iets op.
Ben jij net als Femke gedreven om elke dag beter te worden? Of wil je kijken hoe je deze tips kunt inzetten voor jouw organisatie? Laat het ons weten! pim@hellonewday.nlof 06-208 66 163.