Ja, maar hoe dan?!

5 voordelen van innovation accounting (+ zo werkt de methode)

‘Leuk, dat innoveren, maar wat levert het op?’ Als je je bezig houdt met innovatie, heb je die vraag ongetwijfeld weleens voorgeschoteld gekregen. Een concreet antwoord geven is echter lastig, omdat innovatie per definitie onzeker is. Toch zijn er manieren om onzekerheden weg te nemen en de slagingskans te vergroten: door gebruik te maken van innovation accounting. Koen vertelt erover.

Innovatie levert van alles op. Maar de resultaten blijven vaak tot ver in het proces ontastbaar. En dat maakt het soms lastig om budgetten en kosten te verantwoorden bij de directie. Met innovation accounting breng je hier verandering in. Deze methode is bedacht om de prestaties van je innovatieve ecosysteem te meten. Daarbij gaat het uiteraard over geld, maar ook over het meten van andere aspecten die het succes van een bedrijf bepalen. Denk aan cultuur, teams, innovaties binnen de funnel en het ecosysteem als geheel.

5 voordelen van innovation accounting

Bij innovaties komen we vaak dezelfde drempels tegen. Hoe kan innovation accounting helpen om deze weg te nemen? Daarvoor hebben innovatieconsultants Dan Toma en Esther Gons een methode ontwikkeld, die veelvoorkomende problemen oplost. Koen noemt 5 voordelen van innovation accounting.

 

Voordeel 1: innovatie wordt een bedrijfsbreed aspect

We zien vaak dat innovatie zich beperkt tot het innovatieteam. Maar als innovaties helpen om processen efficiënter in te richten of de klanttevredenheid te vergroten, heeft iedereen binnen het bedrijf daar baat bij. Innovation accounting helpt bij het betrekken van het hele bedrijf, waardoor het ook meer binnen de organisatie gaat leven.

Voordeel 2: het maakt het werk van het innovatieteam transparant

Heeft behalve het innovatieteam zelf, eigenlijk niemand een idee wat er nu echt op de innovatie-afdeling gebeurt? Innovation accounting maakt het proces transparant. Zo weet iedereen waar je in investeert, wat de risico’s zijn én welke kansen het oplevert. Dat maakt innovatie niet langer een zwarte doos waar geld in verdwijnt, maar een investering als alle andere.

 

Voordeel 3: je weet waar budgetten naartoe gaan en wat ze opleveren

Innovatie is niet direct in cijfers uit te drukken. Met innovation accounting maak je duidelijk dat er meer voordelen zijn dan alleen de financiële. Denk aan een cultuurverandering, tijdsbesparing of verbeterde klantervaring. Door deze zaken tastbaar te maken, zijn innovaties makkelijker te verantwoorden. Zelfs als ze nog niet vanaf dag één geld opleveren.

 

Voordeel 4: je weet hoe vatbaar je bent voor innovatieve concurrenten

Technologie verandert continu. Daardoor kan wat je nu doet over een jaar opeens achterhaald zijn. En dat je nu winst maakt, betekent niet dat je dat over vijf jaar nog steeds doet. Kodak en Nokia kunnen je er alles over vertellen. Door zichtbaar te maken waar gevaren liggen voor je bedrijf, krijg je inzicht in de risico’s op disruptie en kun je – door te innoveren – dat risico verkleinen.

 

Voordeel 5: je krijgt meer grip op het innovatieproces en de succeskansen

Als je gaat innoveren, weet je van tevoren nooit wat de uitkomst gaat zijn. Door kritische succesfactoren te bepalen en deze uit te werken tot meetbare kpi’s, maak je het proces transparanter. Met deze data kun je vervolgens beter inschatten hoe groot de kans is dat je innovatie succes gaat opleveren, en of het de moeite waard is om er tijd en geld in te investeren.

 

header Hello New Day

Afb: Innovation Accounting by Dan Toma

Wat is innovation accounting?

Innovation accounting kan dus vele voordelen opleveren als je nu moeite hebt met het verantwoorden van innovatie. Maar hoe werkt de methode?

Om te beginnen geeft innovation accounting inzicht in 3 lagen binnen je organisatie: voor innovatieteams, managers en op directieniveau. Elke laag heeft eigen kpi’s, die relevant zijn om op te kunnen sturen.

Zo is het voor innovatieteams interessant hoeveel aannames er per experiment gevalideerd worden en welke aannames er op verschillende aspecten van het businessmodel Canvas aanwezig zijn. Managers kunnen juist monitoren hoe ver de verschillende innovaties in het innovatieproces zitten en wat ze kosten. Maar ook hoe groot de kans is dat bepaalde innovaties winstgevend gaan worden.

Op de laag van de directie is het interessant om te zien hoe het hele innovatieportfolio zicht verhoudt. Investeren we alleen in kleine verbeteringen, of ook in radicaal nieuwe producten? Hierbij maak je gebruik van het 3 Horizon-model.

Heb je dit dashboard eenmaal ingericht voor de drie lagen? Dan is het een kwestie van bijhouden en bijsturen. Een innovation accounting-systeem is dynamisch: check het regelmatig om zeker te zijn dat je blijft werken aan de juiste kpi’s.

Hoe ga je ermee aan de slag?

Je weet nu hoe innovation accounting globaal werkt. Maar met alleen het boek lezen of een dashboard maken ben je er niet; er is meer nodig om de methode toe te passen. Koen legt uit hoe Hello New Day het opzetten en inrichten van een Innovation Accounting-dashboard aanpakt:

Ja, maar hoe dan?

Stap 1: intake

We beginnen met een intakesessie, waarbij we met de verantwoordelijke uit de directie, een innovatie manager (indien aanwezig) en iemand uit het innovatieteam (indien aanwezig) in kaart brengen wat jullie nu al vastleggen uit het innovatieproces en hoe je hierop stuurt.

Stap 2: kpi’s bepalen

Daarna bepalen we samen de kpi’s waar je op gaat sturen. Dit doen we per laag, zodat er een goed overzicht ontstaat.

Stap 3: PowerBI-dashboard maken

Vervolgens maken we een PowerBI-dashboard, waarin je de kpi’s kunt monitoren. We zorgen ervoor dat dit dashboard duidelijk en overzichtelijk is, zodat iedereen er makkelijk mee kan werken.

Stap 4: opstarten nieuwe werkmethode

Werken met innovation accounting vraagt om kleine aanpassingen in de manier van werken en sturen. In het begin kan dit nog wat onwennig zijn. Wij helpen jullie met het opstarten van dit proces.

Stap 5: evaluatie

Na een half jaar komen we terug om te evalueren hoe het gaat en wat het werken met het dashboard jullie heeft opgeleverd.

Innovatie meetbaar maken gebeurt nog niet vaak. Toch is het voor Hello New Day wel een waardevolle toevoeging aan het innovatieproces. Wij vinden het namelijk niet alleen belangrijk dat je innoveert, maar vooral dat je het goed doet.

Wil je weten hoe we je hierbij kunnen helpen? Neem contact op met Koen via koen@hellonewday.nl of 06-25398280

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.