ElkeDagBeter
“Iedereen heeft recht op zijn eigen leerweg”
Fred Dukel, Directeur Sociaal Domein gemeente Den Haag
In gesprek met succesvolle leiders, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze inspirerende leiders ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Fred Dukel, Directeur Inkomen, Participatie en Voorzieningen bij gemeente Den Haag.
Werken volgens de bedoeling
Een van de eerste dingen die Fred bij zijn aantreden in gang heeft gezet, is de introductie van Werken volgens De Bedoeling. Het gedachtegoed is dat een organisatie moet doen waar ze voor is opgericht. Als gemeente hebben we jarenlang ingezet op een systeemwereld om maximale controle uit te kunnen oefenen met processen, procedures en regelgeving. Werken volgens De Bedoeling gaat uit van de professionaliteit van individuen en de leefwereld waarin die zich bevindt, met veel ruimte voor eigen invulling en handelen.
Hoe geef je mensen de vrije ruimte om af te wijken van de regels
Dat is best een uitdaging binnen een gemeente waar we juist de taak hebben om wetten en regelgeving uit te voeren. Jarenlang zijn leidinggevenden en medewerkers hierop geselecteerd en aangestuurd. Het is dus geen sinecure om een dergelijke veranderbeweging in gang te zetten.
Medewerkers vinden het spannend om die vrije ruimte te benutten. Niet afwijken lijkt veiliger. Op hun beurt is het voor managers weer heel verleidelijk om te zeggen hoe iets moet als iemand daarom gevraagd wordt. We sturen er als management echter bewust op dat we wel richting geven, maar niet de oplossing.
Zoals een huisarts die aan je vraagt “Wat denk je zelf dat er aan mankeert?”
Nee, zo moet je dat zeker niet zien. We zorgen voor een duidelijk stip aan de horizon en hebben casuïstiek overleggen om vergelijkbare situaties te bespreken en te reflecteren op gemaakte keuzes. Zo zorgen we ervoor dat wie hier elke dag beter in worden.
Daarnaast hebben we een uitgebreid implementatieprogramma voor het Werken volgens de Bedoeling. Wij hebben de 4 R’en uit het leiderschapsmodel uitgebreid met een 5e R van Relatie. Het gaat tenslotte allemaal om de klant en de relatie die we opbouwen!
Op deze 5 onderwerpen hebben we praktische zaken ingeregeld om mensen te ondersteunen in het werken volgens De Bedoeling.
Van ‘straffen met maatregelen’ naar ‘gedragsbeïnvloeding’
Een mooi voorbeeld is het Centraal Maatregelen Team. Zij beoordelen of no-shows ‘bestraft’ moeten worden met een maatregel of niet. Het aantal meldingen van no-shows liep terug en dat was geen goed teken. Dit team is zelf aan de slag gegaan met ‘waarom zijn wij er eigenlijk’.
Met omliggende teams kwamen ze tot de conclusie ze dat ze eigenlijk verantwoordelijk zijn voor een gedragsverandering; klanten wél laten komen op de afspraken. Door deze nieuwe manier van kijken, ontstonden er veel nieuwe ideeën. Zo is bijvoorbeeld het team omgedoopt tot Team Verzuimaanpak en hebben we bewust een extra moment ingeregeld in ons klantproces om stil te staan bij het gedrag van de klant (in plaats van meteen een maatregel opleggen).
Tips van Fred
#1 Bouw bewust reflectie in
Kijk tijdens elk overleg in de spiegel, zodat je niet in je oude gedrag schiet en durf ook andere MT-leden daarop aan te spreken. Laat mensen zelf nadenken. Onze taak is om hen richting te geven, te coachen en faciliteren.
#2 “Ga van A naar B via B”
Dat klopt toch niet, zul je denken. Juist wel! Bedenk eerst waar je wilt komen (B), voordat je aan een reis begint. Met het einddoel in beeld, zijn alle stappen veel makkelijker te bepalen vanaf waar je nu staat (A). Ook kun je dan mensen in de teams hierin veel sneller meenemen. Ze weten zo waar ze uiteindelijk uit moeten komen, de route bepalen ze dan grotendeels zelf.”
#3 Heb mededogen dat het jezelf ook niet altijd lukt
“Als je laat zien dat het jezelf niet altijd lukt, geef je anderen het inzicht dat het niet zo erg is dat zij er soms ook moeite mee hebben. Accepteer dat het tijd kost en dat je af en toe fouten maakt, dat mag. Iedereen heeft recht op zijn eigen leerweg!”
Ben jij net als Fred gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! johan@hellonewday.nl of 06-55758973.