ElkeDagBeter
“Blijf je klanten altijd één stap voor”
Menno Verheij, REACH Brand Storytellers
In gesprek met succesvolle ondernemers, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Menno Verheij, mede-eigenaar van REACH Brand Storytellers.
Eén jaar. Zo lang werkte Menno voor een baas. Al vrij snel dacht hij: wat dit reclamebureau doet, kan ik zelf ook. Samen met tekstschrijver Douwe richtte hij REACH op. Ze schreven een vijfjarenplan, behaalden hun doelen al na twee jaar en werkten 23 jaar samen. Eind 2022 nam Douwe afscheid. Menno zet het bedrijf samen met compagnon Robert voort. In dit blog vertelt Menno wat hij van het ondernemerschap leerde en hoe hij nog steeds elke dag beter wordt.
Leerschool
Menno is van origine vormgever. Hij studeerde aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam en ging naar de Design Academy in Eindhoven. Toch leerde hij het meest in de praktijk. Menno vertelt: “Als puber vond ik school verre van interessant. Al jong merkte ik dat leren in de praktijk mij beter ligt dan puur theoretisch aan de slag zijn. Mijn vakantiebaantje bij een boomkwekerij was daarvoor van grote waarde: ik leerde hoe het was om te werken met collega’s, hoe ik voor mezelf op kon komen en hoeveel invloed een werkgever heeft op het werkplezier.”
Na zijn studie kwam Menno terecht bij een reclamebureau. Hij vertelt: “Voor het eerst ervaarde ik hoe het is om te werken met deadlines en klanten. Dat was leerzaam. Maar bij dit bureau was ook veel mis. Mijn baas was het reclamevak ingerold omdat het destijds erg lucratief was. Die insteek werkt alleen op de korte termijn. We hadden regelmatig aanvaringen over de vormgeving die ik voorstelde, en nieuwe klanten kwamen binnen maar vertrokken weer net zo snel.”
Al snel kreeg Menno het gevoel dat dit geen lang leven beschoren was. Hij vervolgt: “Ik wilde voor mezelf beginnen, maar besefte ook dat ik dat als 23-jarige waarschijnlijk niet alleen kon. Mijn collega Douwe en ik vonden elkaar in dezelfde droom. Hij had al wat meer ervaring, en we vulden elkaars minpunten aan. Samen besloten we ervoor te gaan. En met succes: al snel wisten we onze eigen boterham te verdienen en namen we personeel aan. Nog steeds hebben we een trouwe klantenkring. Het lijkt er dus op dat we iets goed doen.”
Vertrouwen op gevoel
Het ondernemerschap bleek wederom een goede en vooral praktische leerschool voor Menno. Hij vertelt: “In het begin wilden we soms té graag. We zochten naar een bepaald type klant, maar telkens merkten we dat de samenwerking daarmee stroef liep. Inmiddels hebben we een heel duidelijk beeld van wat past bij REACH: werken met mensen waar we een klik mee hebben. Zit het gevoel niet 100% goed? Dan zeggen we nee. Dat is iets waar we op moesten leren vertrouwen. Maar het is wel een belangrijke les geweest.”
Als het gaat om het werken met klanten of leveranciers, hanteert Menno dus het motto: bij twijfel, niet doen. Maar soms is twijfel juist een teken om iets wél te doen. Hij legt uit: “Als je begint met iets nieuws of wilt innoveren, dan is het logisch dat je soms twijfelt. Je weet immers niet wat je te wachten staat. In zo’n situatie zorg ik ervoor dat ik alle risico’s in beeld breng, zodat ik een weloverwogen besluit kan nemen. Soms is dat besluit om het toch niet te doen. Maar als de risico’s te overzien zijn, dan ga ik ervoor. Ook bij twijfel. Je kunt zomaar verrast worden. En anders heb je op zijn minst een nieuwe ervaring opgedaan.”
ZaakVooruit
Eén van die nieuwe dingen is het initiatief ZaakVooruit. Menno kwam in aanraking met dit concept van Hello New Day in de Bommelerwaard. Het leek hem interessant om dit ook in Oosterhout op te zetten. Hij vertelt: “Ik vond ZaakVooruit al meteen een gaaf concept. Je voegt bedrijven met allerlei achtergronden samen om ondernemers in de regio op weg te helpen. Zo bouw je lokaal meteen een sterk netwerk op. Toen ik drie jaar geleden groen licht kreeg om dit voor Oosterhout in gang te zetten, verwachtte ik er al meteen veel van.”
Door corona duurde het wat langer voordat ZaakVooruit tot bloei kwam. Inmiddels staat er een sterk initiatief dat al veel goede dingen heeft gebracht. Menno vervolgt: “We hebben een trouwe club enthousiaste professionals, en nieuwe partners staan in de rij om zich aan te sluiten. Dat is mooi om te zien. Ook onder deelnemers maken we impact. Voor sommigen heeft ZaakVooruit zelfs hun leven veranderd. Ik krijg nog regelmatig een bericht dat mensen dankbaar zijn dat ze mee hebben gedaan. Je kunt op deze manier echt iets betekenen voor bedrijven uit de regio. Dat maakt me trots.”
Tot slot heeft Menno nog 3 tips om zelf Elke Dag Beter te worden:
Tips van Menno
#1 Kies je eigen doel
“REACH loopt al 23 jaar goed, maar we hebben niet de ambitie om verder te groeien. Dat is een bewuste keuze. Het is niet ons doel om elk jaar meer omzet te draaien, als we daarvoor vrijheid inleveren. Deze keuze heeft ervoor gezorgd dat we heel stabiel en flexibel zijn, zonder druk van bijvoorbeeld aandeelhouders.”
#2 Blijf altijd een stap voor
“Zorg dat je klanten altijd voor één of twee stappen voor blijft. Op het gebied van kennis doen wij dat door cursussen en opleidingen te volgen. Maar ook intern behouden we de controle door altijd een stap voor te blijven. Dit voorkomt stress en overwerken, en laat ook richting de klant zien dat we onze zaken goed op orde hebben.”
#3 Ken je sticker
“Elke klant plakt je bedrijf een sticker op. Voor de een is REACH een conceptbureau, de ander belt ons als ze belettering nodig hebben. Zorg dat je je bewust bent van het beeld dat klanten van je hebben. Zo kun je hierop inspelen, en het waar nodig proberen te veranderen.”
We bedanken Menno voor zijn inzichten en waardevolle tips. Natuurlijk hopen we dat ze jou op weg helpen om ook elke dag beter te worden. Wil je samen met ons kijken hoe je deze tips kunt gebruiken in je eigen organisatie? Neem dan contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 06-55758973.