Ja, maar hoe dan?!
Hoe organiseer je een lerende community?
Maart 2022
Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de één makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe organiseer je een lerende community?’
Ken je dat: het gevoel dat anderen met hetzelfde thema bezig zijn als jij, maar dat toch ieder voor zich het wiel probeert uit te vinden? Of dat je een ambitie hebt waar meer mensen mee bezig zijn, maar toch vooral in je eentje werkt? Zonde, niet? Het is beter én sneller als je elkaar vooruit helpt. Door te delen waar je mee bezig bent, te leren van elkaars inzichten en anderen én jezelf te helpen met de juiste hulp en input. Insert: de Community of Practice (CoP). Wij vertellen je graag wat een CoP is en hoe je er zelf een opzet.
In dit blog lees je:
1. Wat een Community of Practice inhoudt
2. Hoe je bijeenkomsten inricht om actie te stimuleren
3. Voorbeelden uit de praktijk van Hello New Day
Wat is een Community of Practice?
Een Community of Practice is een groep mensen die samen leert. Dat leren kan op allerlei manieren: binnen je bedrijf, in een open innovatienetwerk of als netwerkclub. Kenmerkend aan een CoP is dat je een gezamenlijk doel hebt. Dat doel verbindt jou met de rest van de deelnemers. Door informatie te halen en te brengen, help je de anderen en doe je zelf nieuwe kennis op.
Een CoP onderscheidt zich van andere netwerken omdat kennis delen centraal staat. De groep blijft voor een langere periode samenkomen. Hierdoor bouw je een band op met de rest van de deelnemers. Op de lange termijn levert dit vertrouwen op, waardoor de interactie onderling verbetert. Dit helpt om elkaars vragen te begrijpen én beantwoorden, zodat iedereen makkelijker en sneller in actie kan komen.
Hoe richt je een CoP in?
In een CoP lopen bijeenkomsten volgens een vast patroon. Deze structuur stimuleert de actiegerichtheid. Om te beginnen heeft elke meeting een facilitator. Die leidt de sessie in goede banen en stimuleert interactie. De facilitator opent de CoP. Daarna geeft deze persoon het woord aan de eerste spreker. In totaal komen er per CoP 2 tot 4 sprekers aan bod. Zij vertellen over hun expertise en delen resultaten van projecten die ze hebben gedaan.
Elke spreker eindigt met een zoekvraag. Die vraag gaat over de kennis of ervaring die je uit de groep wilt ontvangen. Deelnemers mogen hierop reageren met een directe oplossing, een voorstel voor een denkrichting of een connectie die hier meer over kan vertellen. Daarna is er tijd om te netwerken. Waar het kan verbindt de facilitator mensen die elkaar kunnen helpen. Verder is het aan deelnemers zelf met wie ze het gesprek aangaan.
Wat vraagt een CoP van deelnemers?
Essentieel voor het slagen van een CoP, is dat iedereen actief meedoet. Dat betekent dat je als deelnemer je eigen kennis en ervaring inbrengt om anderen te helpen. Een open en actieve houding dragen enorm bij aan het succes van een CoP. Met enthousiasme en eerlijkheid help je jezelf én de andere deelnemers verder. Tot slot is het, naast het delen van je eigen inzichten, ook fijn om contacten in te brengen die bruikbare kennis hebben. Hoe meer verbinding er is tussen leden onderling en waardevolle buitenstaanders, hoe sterker het netwerk.
Voorbeelden uit de praktijk
Hello New Day werkt voor verschillende projecten met Communities of Practice. Fieldlab CAMINO is hier een mooi voorbeeld van. Aan dit open innovatienetwerk nemen mensen deel die werken in de infrasector. Elk kwartaal vindt een (online) CoP plaats waarin één thema centraal staat. Meestal is dit een nieuwe innovatie of ontwikkeling uit de branche. Door mensen aan het woord te laten die hier al mee werken, leren de andere deelnemers de innovatie snel kennen.
Een ander voorbeeld is de Club van Duurzaam Doen. Dit is een initiatief van Netwerk Duurzaam ’s-Hertogenbosch, dat als doel heeft om samen te werken aan een duurzame gemeente. Het netwerk wil duurzame doeners bij elkaar brengen, zodat verschillende initiatieven uit de gemeente sneller en beter opgepakt worden. Tijdens de CoP’s inspireren deelnemers elkaar en vertellen ze over hun lessen rondom duurzame acties.
De grote meerwaarde van CoP’s zit in ieders actieve inbreng. Door gerichte vragen te stellen én te beantwoorden, doet iedereen nieuwe kennis op. En door onderlinge verbindingen aan te gaan, is het veel makkelijker om samen in actie te komen. Zo bereik je samen het doel waar eerst ieder voor zich naar streefde.
Zelf een CoP opzetten?
Download hier onze handige toolkit; ontwikkeld door Anne van der Plas tijdens haar stage, speciaal voor de Club van Duurzaam Doen. Hierin vind je alle handvatten die je nodig hebt om je Community of Practice een kickstart te geven.
Wil je meer weten over CoP’s of heb je hulp nodig bij het opzetten ervan? Wij denken graag met je mee. Neem contact op met Pim Ketelaars via pim@hellonewday.nl of +31 6 20866163.
0 reacties