Ja, maar hoe dan?!

Hoe creëer je een gevoel van eigenaarschap in innovatieve ecosystemen?

November 2021

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe creëer je een gevoel van eigenaarschap in innovatieve ecosystemen?’

Hoe zit dit dan in een ecosysteem of een Fieldlab

Mensen die het bedrijf waar ze voor werken zien als een onderdeel van henzelf, zijn gemotiveerd om harder te werken. Dat is in de wetenschap al jarenlang een feit. Maar hoe zit dat in bijvoorbeeld een Fieldlab? Deze innovatieve ecosystemen vragen om betrokkenheid van deelnemers, maar die is niet vanzelfsprekend. Met deze vraag heeft onze afstudeerder Frank Kuijpers zich dit jaar beziggehouden. Hier vertelt hij over zijn bevindingen.

In dit blog lees je:

1. Wat de theorie is achter het gevoel van eigenaarschap

2. Welke factoren dit gevoel beïnvloeden

3. Hoe je het gevoel van eigenaarschap kunt verhogen

Psychological ownership

Vroeger kregen medewerkers van bedrijven aandelen om hen te stimuleren om hard te werken. Het idee was dat iemand die eigenaar is van een bedrijf, zich gemotiveerder voelt om meer inzet te tonen. Toch bleek dat niet één-op-één te kloppen. Wetenschappers kwamen daarom met de theorie over psychological ownership. Dit beschrijft het gevoel dat iets ‘van mij’ of ‘van ons’. Dit kan over allerlei dingen gaan. In organisaties is dat het gevoel van eigenaarschap dat medewerkers hebben voor hun bedrijf.

Gevoel van eigenaarschap motiveert mensen om zich meer in te zetten. Verschillende factoren beïnvloeden dit gevoel. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van invloed op de beslissingen. Maar ook aan kennis hebben van de gang van zaken en veel tijd investeren in de organisatie dragen bij aan psychological ownership.

 

Figure 1: Factoren die psychological ownership beïnvloeden binnen innovatieve ecosystemen

Eigenaarschap in ecosystemen

Binnen een organisatie ontstaat psychological ownership vaak na verloop van tijd. Je steekt immers veel tijd in je baan en komt er in de loop der tijd steeds meer over te weten. Binnen een ecosysteem is dat niet zo vanzelfsprekend. Zo kan niet iedereen er evenveel tijd aan besteden, omdat er bijvoorbeeld nog andere taken buiten het ecosysteem liggen die volgens de werkgever meer prioriteit hebben. Daardoor is het ook lastiger om kennis op te doen en blijft het gevoel van eigenaarschap achter.

Voor een groot deel zijn de factoren die het gevoel van eigenaarschap beïnvloeden hetzelfde voor bedrijven als voor innovatieve ecosystemen. In zijn onderzoek vond Frank echter een extra factor die psychological ownership beïnvloedt: sociale invloed van anderen. Dit houdt in dat je je aanpast aan wat de rest doet. Werkt iedereen maar 2 uur per week aan het innovatieve project, dan besteed je er zelf ook niet zoveel tijd aan. Zijn de anderen extreem gemotiveerd, dan ga je net als hen keihard werken.

Gevoel van eigenaarschap verhogen

Om een innovatief ecosysteem zo succesvol mogelijk te maken, is het belangrijk om het gevoel van eigenaarschap te verhogen. Daarvoor geeft Frank de volgende tips:

#1 Vraag om genoeg tijd te investeren

Niet iedereen die meedoet aan een innovatief ecosysteem krijgt de ruimte om er genoeg tijd aan te besteden. Als ecosysteem kan het slim zijn om een minimale tijdsbesteding te vragen bij het kiezen van je partners. Zo voegen ze meer waarde toe aan het ecosysteem dan mensen die misschien wel willen, maar eigenlijk geen tijd hebben.

#2 Laat mensen meebeslissen

Hoe meer iemand mee mag beslissen over de plannen van een ecosysteem, hoe groter het gevoel van eigenaarschap. Indirect helpt meebeslissen ook om de kennis te vergroten. Om een beslissing te nemen, moet je immers wel weten waar je over praat. En dat heeft ook invloed op het gevoel van eigenaarschap. Door mensen meer zeggenschap te geven, snijdt het mes dus aan twee kanten.

#3 Versterk sociale normen

Omdat sociale invloed specifiek in innovatieve ecosystemen een rol speelt, is het belangrijk om als kartrekker het juiste voorbeeld te geven. Complimenteer de mensen die toegewijd zijn, zodat anderen dit gedrag als de norm gaan zien. Hoe meer mensen zich goed inzetten, hoe groter de betrokkenheid wordt van de degenen die dat in eerste instantie nog niet waren. Kort gezegd: goed voorbeeld doet goed volgen.

 

Wil je meer informatie?

Frank studeerde bij ons af in het kader van zijn studie Innovation Management aan de TU in Eindhoven.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met Ruben via ruben@hellonewday.nl

johan treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.