Puzzel
Wat hebben een restaurant en innovatie met elkaar gemeen?
Innoveren is net als koken. Met alleen wat ingrediënten in een pan gooien ben je er niet. Goede koks hebben keukengerei in topconditie, bereiden gerechten voor in de mise-en-place en werken met verse producten van hoge kwaliteit. En de recepten? Die bedenken ze samen met hun team van creatieve fijnproevers.
Zo ontstaan gerechten waar je je vingers bij aflikt. Innovatie werkt net zo: je hebt de juiste tools, middelen en mensen om je heen nodig om succesvol te innoveren. In onze puzzel vind je 30 verhalen die de kansen en valkuilen van innovatie laten zien. Hieronder leggen we ze aan je uit.
Wij zijn benieuwd in welke metaforen jij jezelf of je organisatie herkent. Reageer hieronder of plaats een bericht op één van je favoriete socials met de hashtag #innoverenispuzzelen.
Ben je nieuwsgierig of wij de tovenaar, sergeant of bruggenbouwers in jouw organisatie kunnen ontdekken? Bel of mail ons dan. Wij nemen graag een kijkje in jouw keuken.
Team Hello New Day
Illustraties gemaakt door Maarten Melis
Indiaan en tovenaar
Laat jij mensen met een andere kennis, ervaring of ideeën mee werken in jouw organisatie? Het belooft zeker tot een verrassend resultaat te komen!
Wetenschapper
Durft jouw organisatie nieuwe ingrediënten toe te voegen aan de producten en diensten? Om succesvol te innoveren moet je af en toe wat nieuws toevoegen!
Modellen
Wist jij al dat er allerlei innovatie modellen zijn of wil je hier nog beter in worden? De Hello New Day Academy of Innovation kan je hierbij helpen!
Wachtende koks
Maakt jouw organisatie gebruik van ieders krachten en wordt iedereen op de juiste plek ingezet?
Klanten met vragen
Geeft jullie proces, dienst of product wel invulling aan de behoeften vanuit de markt?
Feestje aan tafel
Innovatie kan leiden tot fantastische resultaten. Vergeet dus niet je successen te vieren! Daarmee inspireer je anderen!
Sales mensen
Staat jouw organisatie open voor alles wat de klant zegt, of wordt de klant meteen ergens naartoe geleid?
Tafel op de zijkant met uitleg
Innoveren is soms ook omdenken; zaken van een hele andere kant bekijken.
Kartrekker
Wie zorgt er in jouw organisatie voor dat zelfs de grootste tegenstanders overtuigd worden? Betrek die vooral bij jouw innovatieve idee!
Andere restauranteigenaars
Wat doet jouw organisatie eraan om klanten aan boord te houden? Voor je het weet lopen ze over naar de concurrentie!
Portier
Stel jij je open op voor nieuwe ideeën van onbekende partners of leveranciers, of vertrouw jij op je bekende?
Sergeant
Houdt jouw organisatie zich altijd aan bestaande processen of bekende methodes? Soms is het beter om die opzij te zetten en gewoon aan de slag te gaan!
Lege koelkast
Met een lege koelkast kun je niet koken! Om goed te kunnen innoveren heb je genoeg middelen nodig. Steunt jouw organisatie innovatie voldoende?
Man met verrekijker
Kijkt er iemand in jouw organisatie ook af en toe eens wat verder vooruit en staat deze persoon altijd op de uitkijk voor goede ideeën? Dan weet jij vast in welke richting je moet innoveren!
Klanten in hokje
Is jouw organisatie bereidt om jullie ideeën te delen met anderen? Andere invalshoeken zullen het idee alleen maar beter maken, dus durf met elkaar aan tafel te gaan!
Klant die niks krijgt
Innovatie is nooit zonder risico, soms levert het niets op… Als dat gebeurt, zoek je wel de grenzen op!
Klant zonder bestek
Hebben alle medewerkers wel de juiste tools in handen om te kunnen innoveren?
Bruggenbouwers
Maakt jouw organisatie verbindingen tussen verschillende bedrijven of zelfs industrieën? Dit levert zeker nieuwe inzichten en kansen op, soms boor je zelfs nieuwe klantgroepen aan!
Politieagent
Heeft jouw organisatie vooraf de spelregels voor innovatie bepaald en houd je daar ook toezicht op?
Twijfelend koppel
Klanten kunnen altijd kiezen uit meerdere opties. Wat doet jouw organisatie om twijfelende klanten binnen te halen?
Experimenterende drietal
Als je aan het innoveren bent, is het niet erg als je fouten maakt. Probeer deze fouten altijd wel zo vroeg mogelijk te maken, want dan brengen ze nog niet veel schade!
Kinderen
Is jouw organisatie bewust bezig met het opleiden van talent? Op die manier krijg je niet alleen nieuwe ideeën, maar zorg je er ook voor dat je je continu blijft ontwikkelen!
Gasten in de keuken
Geeft jouw organisatie klanten een kijkje in jouw keuken? Laat klanten alvast proeven van nieuwe recepten voordat je ze definitief af maakt.
Eieren
Je hebt natuurlijk genoeg goede ideeën nodig, maar niet ieder idee is het gouden ei. Durven jullie ook ogenschijnlijk goede ideeën los te laten? Soms loopt het innovatieproces ook vast, omdat je je tijd verdeelt over te veel goede ideeën.
Klanten die tafels delen
Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden! Misschien heeft iemand anders het al wel ontwikkeld, dat zou jou een hoop tijd schelen! Zo bundel je de krachten.
Boze klant
Doet jouw organisatie altijd wat de klant vraagt? Klantgericht is niet klant gezwicht!
Tafel waar de een nog zit te kiezen en de ander al zit te eten
Zit binnen jouw organisatie iedereen op hetzelfde niveau qua innovatie skills? En volgt iedereen hetzelfde innovatie tempo?
Zwemmers
Er zijn altijd mensen die het diepe in durven springen op zoek naar vernieuwing. Ben jij zo iemand?
Gastheer
Rolt jouw organisatie de loper uit voor klanten die willen testen? Testen tijdens het innovatie proces is cruciaal!
Kok op ladder
Worden er in jouw organisatie vaak van bovenaf commando’s gegeven? Besef dan dat een groot deel van het innovatievermogen juist zit bij de medewerkers die dagelijks met klanten in contact zijn!
0 reacties