Het innovatiewoordenboek
Wat is een creativity network?
De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. We trappen af met het begrip: creativity network.
Dit is het eerste deel van een drieluik over innovatienetwerken. In deel 2 komt het transformation network aan bod, in deel 3 gaan we in op het process network.
En dan nu in het Nederlands…
Een creativity network is een groep van mensen of bedrijven die samenwerken om creatieve ideeën op te doen. Het doel van een creativiteitsnetwerk is vooral om kennis en ervaringen te delen over een specifiek (innovatief) onderwerp.
Wat houdt het in?
Harryson (2008) beschreef drie typen netwerken die een rol spelen bij open innovatie. Elke vorm heeft zijn eigen kenmerken en vraagt een andere mate van samenwerking. Volgens Harryson is het creativiteitsnetwerk van de drie de meest vrijblijvende.
In een creativiteitsnetwerk ligt de focus op het uitwisselen van kennis en ervaring over een bepaald onderwerp. De gedachte is dat je, door samen te komen met mensen die aan vergelijkbare materie werken, een dynamiek creëert waar creatief denken centraal staat. Hierbij leer je vanuit verschillende oogpunten.
Hoe meer invalshoeken, hoe meer er te leren valt. Breng daarom in een creativiteitsnetwerk een diverse groep mensen samen. Denk aan leveranciers, ontwikkelaars, eigenaren van het probleem, overheden en kennisinstellingen. Ieder van hen bekijkt het probleem vanaf een andere kant. Dit helpt om innovatieve oplossingen te bedenken.
In de praktijk
Een voorbeeld van een creativity network zijn Innovatietafels. Hier delen eigenaren en directeuren hun ervaringen over ondernemerschap en leidinggeven. Dit zorgt voor herkenbaarheid en geeft nieuwe invalshoeken om problemen in de eigen organisatie op te lossen. Het belangrijkste doel is dus om van elkaar te leren en de nieuwe kennis in de eigen dagelijkse praktijk toe te passen.
Wil je meer weten over creativiteitsnetwerken of bijvoorbeeld over hoe je een creativiteitsnetwerk opzet? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.
Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!
Harryson, S.J. (2008), Entrepreneurship through relationships – navigating from creativity to commercialisation. R&D Management, 38: 290-310. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2008.00516.x.
0 reacties